TOP

Een derde Nederlandse retailers wil samenwerking met Amazon

Bijna één op de drie Nederlandse retailers staat open voor een samenwerking met Amazon.

Uit een onderzoek dat Gfk in opdracht van onderzoeksprogramma Shopping2020 heeft uitgevoerd, blijkt dat van de 164 ondervraagde retailers 29 procent wil gaan samenwerken met Amazon. Zeven procent werkt al samen met het online warenhuis en 65 procent is niet van plan met Amazon in zee te gaan.

Marco Wolters, head of retail bij Gfk, concludeert dat de ondervraagde retailers in een samenwerking enerzijds mogelijkheden zien, maar dat zij anderzijds bewust zijn van de impact die de online webshop heeft. “Dan is het logisch dat veel retailers voor de ‘if you can’t beat them, join them’-strategie kiezen.”

Breder onderzoek
In totaal zijn 337 experts van business-to-consumerbedrijven ondervraagd over de impact van de komst van Amazon op de Nederlandse markt op hun bedrijf. Daaruit blijkt dat één op de drie experts verwacht dat Amazon een positieve invloed zal hebben op de concurrentiepositie van de eigen organisatie.  Tegelijkertijd voorspelt 34 procent van de ondervraagden dat Amazon juist een negatieve invloed zal hebben op het bedrijfsresultaat.

Nederland, een moeilijk land?
Amazon wordt daarmee vaker als bedreiging gezien dan vergelijkbare online warenhuizen zoals Alibaba en Zalando. Toch denkt Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail aan Nyenrode Business Universiteit, dat Nederland de eerste markt in Europa kan zijn waar Amazon het moeilijk kan krijgen. “De Nederlandse consument is verwend door de grote webwinkels als bol.com, Coolblue en Wehkamp. Zij evenaren het serviceniveau van Amazon en excelleren in klanttevredenheid.”, vertelt zij in een persbericht.

Aanpassen businessmodel
Uit het onderzoek blijkt ook dat 28 procent van de respondenten die denken dat Amazon een negatieve invloed zal hebben, hun businessmodel op Amazon gaat aanpassen. Niet iedereen denkt er zo over; 27 procent wacht voorlopig af.

55 procent van de ondervraagden is van mening dat Amazon een kostenvoordeel heeft ten opzichte van de eigen bedrijfsvoering.  Zo’n 22 procent acht zichzelf op dit moment niet in staat om adequaat te reageren op de komst van Amazon.

57 procent meent dat dit in ieder geval gepaard zal gaan met forse investeringen, zowel financieel, als op het gebied van mensen en systemen. Opvallend is dat 42% van deze retailers Amazon ook als kans ziet vanuit het oogpunt van samenwerking.

Marktleider bij de buren
Jorij Abraham, program manager bij Shopping2020, weet dat Amazon in landen om ons heen de online marktleider is, zoals in Duitsland, Frankrijk en de UK. “In Italië, waar ze twee jaar geleden pas zijn gestart, bezitten ze nu 10 procent van de online retailmarkt, een positie vergelijkbaar met bol.com in Nederland.”

Uitbreiding
Amazon verkoopt in Nederland alleen nog boeken. Toch ziet het ernaar uit dat de online retailer zijn productaanbod wil uitbreiden. Op 22 oktober 2014 registreerde ‘Amazon Fashion’ zich namelijk bij het Europees merkenregister.