TOP

‘E-mail nog steeds belangrijkste marketingmiddel’ *

E-mail is in 2015 nog steeds het meest effectieve marketingmiddel. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de E-mail Benchmark van e-Village.

Drie miljard verzonden e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 vooraanstaande bedrijven in Nederland. Voor het onderzoek E-mail Benchmark 2015 van e-Village zijn veel gegevens onderzocht en wat blijkt: e-mail is nog steeds het meest effectieve als marketingmiddel. 

E-mailmarketing (89%), Adwords (60%) en SEO (59%) worden momenteel gezien als de belangrijkste online marketingkanalen. Social media staat met 28 procent op een vierde plaats. 

Mobiel of desktop

Maar liefst 43,5 procent van de e-mails wordt op de mobiele telefoon of tablet gelezen. Daarom zorgt 66 procent van de marketeers dat de nieuwsbrieven ook op deze apparaten goed leesbaar zijn. Toch is de populariteit van de mobiele telefoon en tablet minder groot dan verwacht. In 2014 werd namelijk voorspeld dat het lezen van e-mails op de mobiele telefoon in 2015 boven het lezen van e-mails op de desktop zou zijn uitgestegen. 

Budget

E-mailmarketing wordt dit jaar steeds belangrijker en het budget ervoor stijgt dan ook met 27 procent. Meer dan 70 procent van de marketeers heeft in 2015 een budget van maximaal 2.000 euro per maand. Naar mate er minder budget is, wordt er ook minder snel een apart plan opgesteld voor e-mailmarketing. Maar met de stiging van de budgeten, is ook het aantal marketeers dat zonder plan werkt, afgenomen van 25 procent in 2014 naar 13 procent in 2015.

Negatieve ontwikkelingen

Om op te vallen en niet te verdwijnen tussen alle andere commerciële mails, moet uw nieuwsbrief relevant en persoonlijk zijn. Dit lijkt weliswaar algemene kennis, desondanks stuurt slechts 64 procent van de marketeers dit jaar gepersonaliseerde e-mails, in vergelijking tot 71 procent vorig jaar. En ook gesegmenteerde mails worden minder verstuurd. Vorig jaar gebeurde dat nog in 76 procent van de gevallen, dit jaar is dat gedaald tot 54 procent. Beter dan nieuwsbrieven per segment, zijn nieuwsbrieven naar klantengedrag. Dit wordt nog maar in 24 procent van de gevallen gedaan.

Tests

Volgens de onderzoekers is het goed om bij e-mailmarketing tests te gebruiken, want daarmee kan beter worden ingespeeld op de behoefte van de klant. Van de marketeers gebruikt dan ook 34 procent een test om de e-mailconversie te optimaliseren. Dat betekent ook dat u veel informatie krijgt. Toch kan slechts 42 procent goed omgaan met deze verkregen informatie. Vorig jaar wist nog 56 procent van de marketeers hun voordeel met deze informatie te doen.

Uitdagingen voor 2015

63%: Beter segmenteren om relevante content te versturen
49%: Het koppelen van databases voor betere klantprofielen
47%: Het opzetten van event driven/automatische e-mailcampagnes
23%: Het koppelen van databases om conversie en ROI te kunnen bepalen
19%: Meer inzicht krijgen in de resultaten van e-mailverzendingen en –campagnes
14%: Nieuwe devices waarop e-mail wordt bekeken
8%: Integratie van e-mail met social media

Trends

58%: Database en/of event gestuurde campagnes
48%: Behavioral targeting
34%: Omnichannel marketing
12%: Predictive content (door gebruik te maken van big data wordt de e-mailcampagne op de behoefte en wensen van de ontvanger – van design tot content)

Tips voor het versturen van e-mailcampagnes

Na al deze cijfers gezien te hebben, hoe zorgt u er dan voor dat uw e-mails ook daadwerkelijk gelezen wordt? Steeds meer mailboxen – zoals Gmail – maken namelijk onderscheid tussen commerciële berichten en privé berichten.

1. Experimenteer met de onderwerpsregel, algemene onderwerpsregels spreken niet aan. Het is dus beter om in te zoomen op een detail uit de nieuwsbrief.
2. Zorg ook voor een goede preheader, dit is het kleine stukje tekst dat de geadresseerde ziet als hij/zij de e-mail ontvangt. Dit moet de ontvanger aanzetten tot lezen en daarom moet de tekst aansluiten op de onderwerpsregel.
3. Neem een goed tijdstip van verzenden, dit verschilt heel erg qua doelgroep, dus bedenk goed wanneer uw klant het liefst een e-mail zou willen ontvangen.
4. Zorg ervoor dat de belangrijkste content bovenaan staat,  want veel mensen beoordelen de mail op het eerste gedeelte dat ze lezen.
5. Zorg er ook voor dat uw e-mails geopend kunnen worden op een mobiel apparaat.
6. Om uw e-mailmarketing te optimaliseren, kunt u gebruikmaken van tests.
7. Al uw e-mail uiteindelijk geopend is, moet de inhoud ook goed zijn. Zorg dus voor gepersonaliseerde e-mails met prikkelende koppen en intro’s en toepasselijke afbeeldingen.