TOP

Duurzaam, digitaal en lokaal betrokken: zo ziet Mulder Schoenen in Alkmaar de toekomst

Alkmaar is met het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf Mulder Schoenen een Hofleverancier rijker. Met een sterke digitale strategie, een groeiend duurzaam assortiment en een grote lokale betrokkenheid zien eigenaren Björn en Ralf Mulder en winkelmanager Bas van Elsen de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Foto’s: Mulder Schoenen, Wilke Wittebrood

Het donkergrijze bakstenen pand van Mulder Schoenen, op de hoek van de Schoutenstraat en de Laat, is niet te missen. Het gebouw telt vijf verdiepingen en is, zeker in vergelijking met de andere panden in de historische binnenstad van Alkmaar, gloednieuw. Het familiebedrijf zit al meer dan honderd jaar op deze locatie en kon de bestaande winkel in 2015 uitbreiden. Het werd een grootscheepse operatie, waarbij naast winkelmeters ook extra verdiepingen werden toegevoegd. Het magazijn bleef op de eerste etage, daarboven kwamen appartementen. De klassieke gevel op nummer 38 – de oorspronkelijke entree – bleef behouden. Met de nieuwe ‘glas-in-led’-schermen over de hele lengte van de pui sluit het nieuwbouwpand qua uitstraling goed aan bij het oude centrum. Eenmaal binnen valt vooral het gebruik van natuurlijke kleuren en materialen op, met veel hout en planten door de hele zaak. Mulder Schoenen heeft een groot duurzaam assortiment, waarover straks meer, en dat ‘groene’ karakter is doorgetrokken in het winkelinterieur.

Bedrijf met twaalf filialen

Winkelmanager Bas van Elsen (48) zwaait de scepter over de 140 vierkante meter grote schoenenzaak. Als eerste niet-Mulder, lacht hij. Het bedrijf is sinds de oprichting in 1920 flink uitgebreid, tot het punt dat eigenaren Björn en Ralf Mulder als vijfde generatie naast hun eigen winkel ook de negen Nederlandse brandstores van Clarks en twee Asics-vestigingen runnen. “Feitelijk is Mulder Schoenen een bedrijf met twaalf filialen”, zegt Van Elsen. “Of eigenlijk dertien, als je de webshop meetelt. Die zit qua omzet op hetzelfde niveau als een fysieke winkel.”

‘Feitelijk is Mulder Schoenen een bedrijf met twaalf filialen’

Van Elsen staat al heel zijn werkende leven op de winkelvloer. Hij studeerde aan de middelbare detailhandelsschool en werkte daarna onder meer als bedrijfsleider voor Manfield en House of Shoes, waarvoor hij later ook franchiser werd. Twee schoenenketens die, ongelukkig genoeg, allebei failliet gingen. Daarop ging hij als vertegenwoordiger bij Paolo Salotto aan de slag, een specialist in stewardessen- en pilotenschoenen. “Tot ik een Linkedin-bericht van Björn kreeg”, vertelt hij. “Hij wilde de dagelijkse leiding overdragen en was benieuwd of ik eens wilde komen praten. Geweldig natuurlijk, want ik miste de winkelvloer enorm.”

Winkelmanager Bas van Elsen voor de ‘groene hoek’, waar de highlights uit het duurzame assortiment worden gepresenteerd.

Glijbaan voor schoenen

Mulder Schoenen is gespecialiseerd in ‘comfort voor elke portemonnee’. De prijzen beginnen bij €70 tot €80 voor merken als Remonte en Rieker en lopen door tot €180 voor een paar laarzen van Wolky. “Onze klanten zijn onder te verdelen in twee groepen”, zegt Van Elsen. “Mensen die al jaren, zo niet generaties, bij Mulder kopen en mensen met voetproblemen. Of allebei, want het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Het is een heel gemêleerde groep. Onze jongste klant is veertien jaar, iemand met heel smalle voetjes. Maar we hadden hier laatst ook een vrouw van 101.”

Wat hun klanten verder met elkaar gemeen hebben, vervolgt hij, is dat ze deskundig en vriendelijk geholpen willen worden. “We nemen de tijd voor onze klanten en luisteren écht naar ze. Dat is belangrijk, want vooral oudere mensen geven tussen de regels voor heel veel informatie.” Mulder Schoenen werkt zelfs met een speciaal systeem om te voorkomen dat medewerkers steeds op en neer naar het magazijn moeten en zo het contact met de klant verliezen. Van Elsen roostert standaard iemand in om ‘magazijndienst’ te draaien. De verkopers op de winkelvloer geven via hun oortjes door welke modellen en maten ze nodig hebben. Die worden boven ‘gepickt’ en met een soort glijbaan naar beneden gestuurd. “Zodat de mensen beneden zich voor de volle honderd procent op de klant kunnen focussen. Het werkt ontzettend goed.”

‘We vinden het belangrijk om mee te denken over de ontwikkeling van de binnenstad’

Groener inkoopbeleid

Rozemarijn en Hans Mulder, de ouders van de huidige eigenaren, kozen meer dan vijfentwintig jaar geleden al voor een intensievere samenwerking met minder leveranciers. Een koers die door de nieuwe generatie is voortgezet. “We zetten onze merken breed neer”, knikt Van Elsen. “Van labels als Clarks en Wolky voeren we bijna de volledige collectie. En we zetten er een grote voorraad achter. Alles om de nee-verkoop tot een minimum te beperken. Daarbij is het heel prettig dat we uit de magazijnen van onze leveranciers kunnen putten. En uit de voorraden van de Clarks-stores, natuurlijk.”

Naast comfort en kwaliteit loopt duurzaamheid als een rode draad door de collectie. Ook iets waar Mulder al jaren mee bezig is; onder de vorige generatie was een groener inkoopbeleid al een speerpunt. Nu beslaat het duurzame aanbod zo’n 60 procent van het totale assortiment. Van Elsen: “Denk aan merken als El Naturalista, Icebug en Think!, die vanuit de basis verantwoord ondernemen, maar ook aan de ecologische lijnen van leveranciers als de Wortmann Group en Mustang.”

Midden in de gemeenschap

Mulder Schoenen toont zich ook op andere vlakken maatschappelijk betrokken. Het bedrijf sponsort de lokale voetbalclub en Heart for Africa, een stichting die onder meer schoenen inzamelt voor kwetsbare gemeenschappen in Afrika. Alkmaar mag zich sinds 2010 een fairtrade gemeente noemen. In die geest hielpen de ondernemers een Eerlijk Winkelen-route door het centrum opzetten, die bij hun bedrijf start. “Björn zit ook in het centrummanagement”, vertelt Van Elsen. “De binnenstad van Alkmaar is volop in ontwikkeling. De Laat en de Schoutenstraat worden herontwikkeld, dat moeten voetgangersgebieden worden. Björn vindt het belangrijk om daarover mee te denken.” Die lokale betrokkenheid is een van de redenen dat het familiebedrijf tijdens het honderdjarig bestaan in 2020 werd onderscheiden met het predicaat Hofleverancier. Die betrokkenheid werkt twee kanten op, want de Alkmaarders staan op hun beurt pal voor ‘hun schoenenzaak’. Zeker in coronatijd, zegt Van Elsen. “Tijdens de winkelsluiting hebben we klanten gevraagd om ons te steunen en een doneeractie opgezet. De reacties waren hartverwarmend. We hebben meerdere mensen gehad die €100 of meer overmaakten.”

Mulder Schoenen leverde tijdens het eerste coronajaar 30 tot 40 procent aan omzet in, maar gaat op het moment van ons bezoek (half november 2021, red.) alweer richting een soortgelijke plus. “We gaan weer terug naar het oude niveau”, zegt Van Elsen tevreden. “Daar heeft de webshop ook aan bijgedragen. Die hebben we sinds 2018 en zeker het laatste jaar zijn de verkopen omhooggeschoten. Via ons eigen online kanaal én platforms als Amazon, Bol en Zalando. Daar leveren we qua marge wel op in, maar we krijgen er landelijk bereik voor terug.” Zorgen om de toekomst heeft hij zich nooit gemaakt. “Welnee. De opa van Björn en Ralf heeft de Tweede Wereldoorlog doorstaan. Dan kunnen wij deze crisis ook wel hebben.”

Mulder Schoenen, Schoutenstraat 38 in Alkmaar. Merken: 20, o.a. Clarks, Icebug, Fitflop, Mustang, Palladium, Remonte, Rieker, s.Oliver, Tamaris, Think!, Vionic, Woden en Wolky.

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.


Neem nu een totaalabonnement op Schoenvisie

Ook de printedities van Schoenvisie ontvangen? Sluit dan nu een totaalabonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.