TOP

Duurdere kleding en schoenen door zwakke euro

Kleding en schoenen worden de komende maanden duurder door de zwakke euro.

De zwakke euro gaat er de komende maanden voor zorgen dat de prijzen van kleding en schoenen omhoog zullen gaan. Er is niet officieel bekendgemaakt hoe hard de prijzen zullen stijgen, maar er wordt gesproken over een stijging van 10 procent. Vanaf komende winter zal dit te merken zijn aan de prijzen in de winkels, zo blijkt uit een rondgang van de Duitse krant Die Welt.

Zwakke euro

De oorzaak ligt bij de euro die gezakt is tot bijna dezelfde waarde als een dollar. In de Aziatische inkooplanden wordt vooral in de dollar gehandeld. Dit betekent dat inkopers meer euro’s moeten betalen voor hetzelfde product.

Ceo Daniel Terberger van inkooporganisatie Katag legt het probleem uit in Die Welt: “Textiel is een typisch importproduct, hierdoor is een prijsverhoging onontkoombaar.” Aangezien zeven van de tien belangrijkste inkooplanden in Azië liggen betekent dit een grote klap voor textielhandelaren.

Prijsstijging

Op dit moment kunnen handelaren de prijsstijgingen door de duurdere dollar nog opvangen dankzij lagere energieprijzen en efficiënter werken. Toch zal vanaf de collectie voor komende winter in met name het goedkopere segment de prijsstijging voelbaar zijn. Het goedkopere segment het meest vatbaar is voor het stijgen of dalen van de inkoopprijs. In het duurdere segment is de prijs namelijk vooral afhankelijk van marketing en reclame.

Schoenenbranche 

In de schoenenbranche is waarschijnlijk een vergelijkbare ontwikkeling te zien. “De belangrijke prijspunten worden behouden”, voorspelt Siegfried Jacobs, directeur van de Federatie van Duitse schoenenretailers (BDSE). Op andere plaatsen zullen schoenen dan aanzienlijk duurder zijn. Hoewel de detailhandel nog steeds hoopt dat de schoenenindustrie alternatieve manieren vindt om de kosten te beperken. Maar de leveranciers  temperen die hoop.

“Bedrijven staan extreem onder druk. Wie in Azië produceert, heeft momenteel een probleem”, zegt Manfred Junkert,  algemeen directeur van het Bundesverbands der Schuh- und Lederwarenindustrie (HDSL). Hij kan zich voorstellen dat de fabrikanten producten zullen aanpassen door bijvoorbeeld rubberen zolen te gebruiken in plaats van leren zolen, of zilveren gespen in plaats van gouden gespen.

Nieuwe leveringsvormen

Jacobs hoopt ook op nieuwe vormen van levering, in de vorm van zogenaamde consignatiewinkels. In dit geval blijven de goederen eigendom van de fabrikant tot ze in de winkel worden verkocht. Dit verlaagt de vaste kosten en het risico voor de schoenenretailer.