TOP

Durea®/Gijs zetten de volgende stap [interview] *

Het nieuwe jaar staat voor Durea® en Gijs in het teken van veranderingen. De directie wordt anders, de communicatienaam wordt anders en ook online krijgt extra aandacht – rekening houdend met de winkelier. Schoenvisie werd uitgenodigd in de fabriek voor een update.

Voorafgaand aan een tour door de fabriek waar met sprankelende enthousiasme werd uitgelegd over het design- en productieproces van Durea® en Gijs, sprak Schoenvisie met Gerard-Jan van Blokland en Antoine van Logten over de veranderingen die de merken komende tijd ondergaan. En dat is veel.

 

Momenteel zitten vierde generatie Karel en Peter van Drunen samen met Gerard-Jan in de directie van het bedrijf. Peter gaat echter vanaf 1 april 2016 met pensioen. Van Blokland: “Daarbij blijven Karel en ik over. Ik neem de functie van algemeen directeur over en Antoine wordt verkoopleider Nederland. De vijfde generatie bestaande uit Maarten, Remco en Peter Jr. (zonen van Karel en Peter) komen nu als aandeelhouder in het bedrijf. Zij zorgen voor de continuïteit in de aandeelhoudersstructuur.”

 

Wat is er organisatorisch veranderd?

 

Van Blokland: “Er is per 1 januari een nieuwe bv opgericht die terugverwijst naar oprichter Gijsbertus van Drunen (1863-1922). Waar we vroeger alles communiceerden onder Durea®, wordt het nu Van Drunen Schoenfabriek  waaronder we de merken Durea® en Gijs gaan voeren.”

Van Drunen Schoenfabriek logo

 

Waarom gaan jullie nu onder Van Drunen Schoenfabriek  communiceren?

 

Van Blokland: “Omdat het merk Gijs er twee jaar geleden bij is gekomen. Het verduidelijkt dat Gijs niet onder Durea® valt, wat soms nog wel eens wordt gedacht. Gijs is een zelfstandig merk binnen het familiebedrijf. Het concept erachter is wel hetzelfde – het zijn allemaal comfortschoenen – maar de één is een herenschoen en de ander is een damesschoen. Hier hoort ook een aangepaste moderne durea® website bij die per 1 februari gelanceerd wordt.”

 

En verdere ontwikkelingen?

 

Van Logten: “We hebben vooruitgekeken naar 2020. Waar gaan we heen en wat verwachten we van elkaar.”

 

Van Blokland: “In de branche wordt veel gesproken over samenwerking. Wij hebben eind juni vorig jaar een aantal klanten bijeen gehad en de rest daarna geïnformeerd over wat wij verstaan onder samenwerking. Er is natuurlijk een redelijke transitie aan de gang in de markt, dat zien we allemaal. We weten dat er een hoop op ons af komt – toen nog niet wetende wat er eind 2015 allemaal zou gebeuren [faillissement van Macintosh en V&D, red.]. We zien een aantal bewegingen waar we op in gaan spelen.”

 

1.       “Het hebben van voorraad, het bij kunnen sturen van bestellingen en het snel beschikbaar hebben is erg belangrijk. We gaan daarom fors meer voorraad neerzetten in het magazijn. Daar zijn we al mee begonnen en dat doen we ook al meteen vanaf het begin van het seizoen. Winkeliers kunnen dat via een B2B-portal bijbestellen.”

 

2.       “Daarnaast kunnen retailers ook aangeven wanneer ze een online bestelling uit onze voorraad direct aan een consument willen doorsturen (drop-shipment). Dat is dan de verkoop van de winkel (inclusief de volledige marge), daar hebben wij geen extra verdiensten aan.”

 

3.       “Vanaf 1 februari zijn we aangesloten op Stockbase. Dat betekent dat we onze voorraad kunnen linken aan de webshop van onze klant. Als de webshop een schoen niet meer op voorraad heeft, maar wij wel, dan kan de consument alsnog de schoen kopen via de klantenwebshop.”

 

4.       “We zien ook bewegingen in de webshops van merken zelf. Daarom hebben we met Gijs op 1 december 2015 een online shop gelanceerd. De webshop is crosschannel: als de consument er iets wil kopen, moet er aangeven worden welke winkel het servicepunt is. De schoen kan dan zowel thuisbezorgd worden als in de winkel en die winkel krijgt de helft van de nettomarge.”

 

“Wij vinden nog steeds dat onze schoenen aangemeten moeten worden en de klant in de winkel moet komen, maar wij beseffen ons ook dat niet alle consumenten meer in de winkel komen. Daaraan voldoen wij nu dus ook, maar dat doen we wel samen met de winkeliers/retailers . De webshop loopt al en daar hebben we nauwelijks commentaar op.”

Van Drunen Schoenfabriek

 

Hoe werd er in juni op gereageerd toen jullie het aankondigden?

 

Van Logten: “Ze vonden het een goede manier om samen te werken. Er zijn in het verleden al meer merken geweest die dat geprobeerd hebben, maar waarbij het niet werkte. Dan was er bijvoorbeeld een hele kleine marge, of helemaal geen. Wij hebben gekeken hoe we er samen beter van worden. Als je het hele verhaal uitlegt, wordt er positief op gereageerd. Natuurlijk zijn er wat kritische opmerkingen gemaakt, maar daar hebben we naar gekeken en deels ook doorgevoerd.”

 

Wat voor kritische opmerkingen?

 

Van Logten: “Bijvoorbeeld over de afhandeling. Als de schoen niet past, wat dan? Dan kan de klant het terugsturen – maar dat moeten ze wel zelf betalen – of via de winkel gratis terugbrengen. Hierdoor is de kans ook groter dat de consument naar de winkel gaat en een andere schoen past. Dat zie je nu al gebeuren.”

Van Drunen Schoenfabriek (1)

 

Gaat er verder nog iets veranderen?

 

Van Blokland: “Er wordt in de branche heel veel gekeken vanuit twee collecties. Wij zijn langzaam uitgebreid naar vier en dit jaar zitten we al tegen de zes. Het is niet dat het zes volwaardige collecties zijn, maar wel gespreid over het jaar. We proberen te laten zien dat er vaker vernieuwing in de winkel moet zijn zodat consumenten een reden hebben om naar je winkel toe te komen. Maar dat past bij de ene winkel wel beter dan bij de ander.”

 

“De veranderingen zullen in 2016 ook nog niet zijn afgelopen. De branche zal altijd in beweging blijven. Het gaat allemaal ook sneller en heftiger. Veel denken ‘als ik tachtig jaar historie heb, dan val ik niet om’. Die garantie is er niet meer, dus je moet steeds weer naar de toekomst kijken. Dat doe je niet alleen door naar je klant te kijken, maar ook vooral naar de consument.”

 

Vorig jaar had je het er nog over dat het eerste kwartaal van 2015 wat lastiger was door het weer, hoe is afgelopen jaar jullie uiteindelijk bevallen?

 

Van Blokland: “We hebben duidelijk geprofiteerd van het voorraadprogramma dat we hebben ingevoerd. We hebben fors meer uit voorraad verkocht. Als je kijkt naar heel 2015, dan lag het wel ietsje onder 2014, maar op zich zijn we tevreden over het totale resultaat.”

 

Van Logten: “Wat we terug horen van de winkeliers, is dat de afverkoop beter was dan het jaar ervoor.”

 

Maar het zijn in ieder geval geen rode cijfers?

 

Van Blokland: “Nee, daar doen wij niet aan. Zo ver ik kan terugzien, hebben we dat nog nooit gehad. Het is zorgen dat je gezond blijft. Dat vragen wij van onze klanten en dat willen wij zelf ook zijn, dan heb je een betrouwbare relatie. Er zijn natuurlijk ook klanten die het moeilijk hebben, maar het is dan aan ons om daar op een adequate manier mee om te gaan. Maar wij zijn nog altijd alive and kicking,”

Van Drunen Schoenfabriek (2)