TOP

Drie generaties in de schoenen: Theunissen Schoenmode bestaat 100 jaar

Theunissen Schoenmode in Heerlen vierde in februari het 100-jarig bestaan. Ondernemers Roger en Claudia Theunissen bouwen de familiezaak – met sinds 2004 een aparte kinderschoenenwinkel, Theuntje Kinderschoenen – als derde generatie verder uit. “Zodra het weer kan, plannen we het jubileumfeest alsnog.”

Als kind schreef Roger Theunissen al in een opstel voor de basisschool dat hij later de schoenenwinkel van zijn ouders wilde overnemen. Nu geeft hij samen met zijn vrouw Claudia als derde generatie leiding aan familiebedrijf Theunissen Schoenmode in Heerlen. “Ons gezin woonde boven de zaak”, vertelt hij als we de ondernemers in de winkel opzoeken. “Een van mijn vroegste herinneringen is de geur van leer die altijd in mijn slaapkamer hing. Na het afronden van de middelbare detailhandelsschool in 1991 ben ik op mijn negentiende in het bedrijf komen werken. Toen ben ik echt verliefd geworden op het vak.”

Aparte kinderschoenenzaak

We treffen de retailers tijdens hun jubileummaand. In februari 2021 is het precies een eeuw geleden dat Stephan Theunissen, Rogers opa, een schoenmakerij aan de Bautscherweg opent, waar hij ook schoenen verkoopt. In 1937 betrekt hij een nieuw en groter gebouw verderop in de straat, waar Theunissen Schoenmode nog altijd gevestigd is. “Mijn opa en later ook mijn vader hebben de winkel in de loop der jaren steeds verder uitgebreid”, zegt Roger. Het familiebedrijf krijgt zijn huidige vorm als de ondernemers in 2004 de aparte kinderschoenenzaak Theuntje openen in het naastgelegen pand, dat al van hen is. Een project dat vader Piet alleen aan wil gaan als zijn zoon serieus met de zaak verder wil. Hij hoeft er niet lang over na te denken. “Dit is wat ik het allerleukst vind.”

‘Een van mijn vroegste herinneringen is de geur van leer die altijd in mijn slaapkamer hing’

Van baby’s tot negentigplussers

In 2007 neemt Roger de schoenenwinkel definitief van zijn ouders over. Claudia sluit zich drie jaar later bij hem aan. Hij is verantwoordelijk voor de administratie, zij voor de website, social media en verkoop. De inkoop doen ze samen. Daarbij richten ze zich op hippe kwaliteitsschoenen voor kinderen en een mix van mode en modisch comfort voor volwassenen. Van trendy high top basketbalschoenen van Shabbies Amsterdam tot comfortabele instappers van Waldläufer. “Onze klantenkring is breed: van baby’s tot negentigplussers”, zegt Claudia. “We hebben voor ieder wat wils. Met als vaste stelregel dat we een schoen alleen inkopen als we ’m zelf mooi vinden.”

Doorlopend nieuwe mensen binnen

De opening van Theuntje Kinderschoenen blijkt een goede zet. De kinderschoenenomzet is sindsdien gestaag gegroeid, tot 50 procent van het totaal nu. De vrouwen- en mannenschoenen zijn samen goed voor de andere helft (respectievelijk 40 en 10 procent). “We krijgen doorlopend nieuwe mensen binnen”, vertelt Claudia. “Tot de coronacrisis hebben we elk jaar geplust.”

Het volledige interview lees je in de nieuwe digitale Schoenvisie van 26 maart 2021. Klik op de afbeelding om het magazine te openen:

Beeld: Anke Geurts Photography