TOP

Drie generaties in de schoenen: Derksen Schoenmode bestaat 90 jaar [interview]

Derksen Schoenmode in Duiven viert deze maand het 90-jarig jubileum. De zussen Irma en Brigitte Derksen staan als derde generatie aan het roer van het familiebedrijf. “Het mooiste aan dit vak? We hebben hier generaties zien opgroeien.”

Een 90-jarige die nog steeds jong en fris oogt. Zo omschrijven de zussen Irma (52) en Brigitte (47) Derksen hun bedrijf Derksen Schoenmode in Duiven. Het familiebedrijf blaast in oktober 90 kaarsjes uit. Het jubileum wordt de komende negen dagen uitgebreid gevierd. “Weet je wat ik het mooiste aan dit werk vind?” zegt Irma. “We hebben generaties zien opgroeien. Klanten die hier als kind hun eerste schoentjes kregen, en dan weer bij ons terugkomen voor een paar trouwschoenen.”

Al van kinds af aan zijn Irma en Brigitte bij de schoenenwinkel betrokken. Ze zagen de zaak van hun opa naar hun vader overgaan. Sinds 1999 staan ze zelf aan het roer, als derde generatie Derksen in de schoenen. Misschien zelfs als vierde. Uit oude documenten is gebleken dat overgrootvader Jan Derksen al in 1893 op zoek was naar een schoenmakersknecht.

Drie generaties Derksen

Het officiële verhaal van Derksen Schoenmode begint in ieder geval in 1928, als de grootvader van de huidige eigenaren met de verkoop van schoenen in het buurdorp Groessen begint. Daarnaast is hij werkzaam als schoenmaker. Zijn zoon Theet en schoondochter Riek nemen de zaak in 1961 over en openen in 1978 een tweede vestiging in Duiven. De winkel in Groessen sluit in 1991. Dochter Irma komt in 1986 de zaak, haar zus Brigitte in 1996.

Derksen Schoenmode 90 jaar

De geschiedenis van de schoenenfamilie Derksen in beeld

“Eigenlijk zou onze broer mijn ouders opvolgen”, vertelt Irma. “Maar hij is, heel verdrietig, op jonge leeftijd plotseling overleden. Zo ben ik erin gerold: om het voortbestaan van ons familiebedrijf te veilig te stellen. Brigitte voelde dezelfde verantwoordelijkheid. Onze ouders hebben ons nooit gepusht, het was onze eigen beslissing. En achteraf gezien is het een goede keuze gebleken. Het is zo’n mooi vak. Met de juiste schoen kun je mensen zo blij maken.”

Compagnons en zussen

Binnen het bedrijf is Irma verantwoordelijk voor de visual merchandising, marketing en pr. Brigitte houdt zich bezig met de administratie. De inkoop doen ze samen. Hoe is het om als zussen een winkel te runnen? Irma: “Aan de ene kant heel makkelijk, omdat we elkaar door en door kennen. We denken over veel zaken hetzelfde, maar onze karakters zijn verschillend genoeg om elkaar scherp en in balans te houden. Het nadeel is dat het er bij een meningsverschil soms iets harder aan toegaat dan tussen ‘gewone’ compagnons.”

Meer mode

Het aanbod van Derksen Schoenmode is divers. Je kunt er terecht voor mannen-, vrouwen- en kinderschoenen. “Het is een goede mix van mode en comfort. Ons team heeft veel kennis van schoenen en voeten. Zelf ben ik opgeleid als podoloog. Maar de collectie moet naast comfortabel óók mooi zijn. Bij (modische) comfortmerken gaan we voor de kleuren, prints en bijzondere materialen. Verder werken we met modemerken als Red-Rag en Via Vai. Ook hebben we tassen, sjaals en andere accessoires toegevoegd.”

Derksen Schoenmode 4

Het interieur van de winkel, met links de trouwschoen van opa Derksen uit 1927

Belangrijke stap

De sfeer en uitstraling van de winkel zijn niet meer te vergelijken met de beginjaren, vindt Irma. In 2012 zetten de eigenaren een belangrijke stap; ze verhuizen naar een prachtig hoekpand in het nieuwe winkelcentrum, Centrum Duiven. Dat blijft niet onopgemerkt. Kort daarna wordt Derksen Schoenmode genomineerd voor de verkiezing van Ondernemer van het Jaar 2013.

“We waren een van de eerste ondernemers die zich voor het nieuwbouwproject inschreven. Het oude pand was nogal gedateerd. Als we daar waren gebleven en niet met de tijd waren meegegaan, weet ik niet of de winkel nu nog had bestaan”, zegt Irma. “Vroeger had de gemeente Duiven 10.000 inwoners, nu 27.000. Centrum Duiven heeft een belangrijke regiofunctie. Mensen komen hier graag: het centrum heeft een ruim aanbod, zonder het dorpse karakter te verliezen. Bovendien kun je hier gratis parkeren. We trekken zelfs publiek uit Arnhem en Doetinchem.”

Goed geïnformeerd

Vergeleken met de beginjaren is het vak behoorlijk veranderd. “We moeten meer moeite doen om onze klanten te blijven verrassen en een goed gevoel te geven. Tegenwoordig zijn consumenten ontzettend goed geïnformeerd. Dan moet je zelf ook zorgen dat je weet wat er te koop is en actief op zoek gaan naar vernieuwing. We voegen ieder seizoen in ieder geval een of twee nieuwe merken toe voor verfrissing in het assortiment en houden de modetrends goed in de gaten.”

Derksen Schoenmode 1

Het nieuwe pand van Derksen Schoenmode

Ook het plaatje eromheen moet kloppen. Derksen Schoenmode is actief op social media en organiseert eigen events, al dan niet in samenwerking met collega-retailers. “Laatst hielden we speciaal voor onze vrouwelijke klanten een vriendinnenavond met als thema ‘onthaasten’, compleet met ontspanningsoefeningen.”

Appen met klanten

Het klantcontact is wat het vak volgens de zussen zo leuk maakt. “Daar investeren we ook veel in. Voor ons is het vanzelfsprekend om bij het passen de schoen aan de voet te doen en te voelen hoe een bepaald model zit. Dat klinkt misschien als iets kleins, maar we horen van mensen terug dat we daarin enorm verschillen van andere schoenenzaken. Met veel van onze klanten hebben we een goede band. We kennen hun smaak; sommige schoenen koop ik in met een bepaalde klant in mijn achterhoofd. En naar klanten waarvan we weten dat ze helemaal weg zijn van een bepaald merk, sturen we een appje als de nieuwe collectie binnenkomt.”

90 cadeaus in 9 dagen

Dit weekend is het feest. Van vrijdag 26 oktober tot en met zaterdag 3 november – 9 dagen – geeft Derksen Schoenmode in samenwerking met leveranciers 90 cadeaus weg, iedere dag tien. Klanten maken kans met hun aankoopbon. “We hebben deze week bekend gemaakt dat 2018 ons jubileumjaar is en in korte tijd al heel veel leuke reacties gehad”, lacht Irma. “Mensen leven echt mee. De eerste felicitatiekaartjes zijn al binnen.”

Meer zien? Bekijk ook deze video’s over de historie van het familiebedrijf:

 

 

Foto’s: Derksen Schoenmode