TOP

Drie bedreigingen voor moderetailers

Vergeet de crisis, omarm e-commerce. Met welke drie bedreigingen moeten moderetailers écht gaan dealen?

Veel moderetailers konden hun hoofd vorig jaar niet meer boven water houden. De crisis werd vaak als zondebok genoemd, evenals de opkomst van e-commerce. En hoewel de economie nu weer aantrekt en fysieke winkels écht niet zullen verdwijnen, brengt een nieuw jaar ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee.

De consument is anno 2014 de grootste bedreiging voor winkeliers. Want waar vroeger de retailer de macht had, weet de consument nu steeds beter wat hij wil. Productinformatie is altijd en overal online te vinden, waardoor de klant minstens zoveel kennis heeft als de verkoper. Bovendien willen consumenten tegenwoordig altijd de beste prijs betalen én weten ze waar ze die kunnen vinden. Kortom, de consument heeft de macht tijdens het winkelen. En onderstaande trends die daaruit voorkomen, maken het alleen nog maar moeilijker.

Delen

‘Delen is het nieuwe hebben’ hoor je mensen steeds vaker zeggen. Denk maar eens aan platforms als Airbnb (particulieren die hun huis verhuren), SnappCar (particulieren die hun auto verhuren) en ThuisAfgehaald.nl (particulieren die hun maaltijden delen). Consumenten hebben geen bedrijven meer nodig: alles gaat tegenwoordig peer to peer. Ook in de mode zien we deel-community’s opkomen, zoals het platform Rewear. Voor slechts 8,99 euro per maand hoor je bij de club en krijg je maandelijks een box designerkleding thuisgestuurd. Deze kleding geef je de maand daarop weer door aan een ander lid. Twee hebben meer (designerkleding) dan één!


Ruilen

Ook ruilen biedt veel consumenten de mogelijkheid met weinig (of geen!) middelen toch iets ‘nieuws’ te kunnen aantrekken. Swoppen is inmiddels een werkwoord, en ook de kledingruilfeestjes van initiatief Little Green Dress zijn niet aan te slepen. Doe hier je voordeel mee en organiseer zelf zo’n feestje in je winkel. Hiermee trek je klanten en kun je wellicht toch nog wat verkopen.


Huren

Waarom kopen als je ook kan huren? Eigendom is zó BTDT! Op de korte termijn kost het de consument minder, en bovendien is het beter voor het milieu. Consumenten gaan dan ook massaal voor initiatieven als HuurDeCatwalk, Lease a Jeans, Lease a Fleece en – sinds kort – Lease a Bag. Mud Jeans, oprichter van de laatste drie concepten, speelt goed op de huurtrend in. 

Ook crowdfunding is hip in modeland.