TOP

Dr. Martens verdubbelt aantal winkels, vermindert wholesale

Dr. Martens heeft het afgelopen jaar een daling gezien in de inkomsten en winst, maar heeft daar een goede verklaring voor. Het schoenenmerk is zich aan het herpositioneren.

De inkomsten van Dr. Martens zijn in het afgelopen jaar (tot 31 maart) met 4 procent gedaald naar 232,4 miljoen dollar. Dat schrijf Fashion Network. Maar het Engelse schoenenmerk geeft een goede reden voor de terugloop. Het bedrijf heeft namelijk meerdere ‘niet-strategische wholesale accounts’ afgestoten omdat het de groothandel en export aan het heroriënteren is. Dit houdt in dat 250 accounts zijn verdwenen, die zorgden voor 14 procent van de inkomsten.

“We hebben het afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in de herpositionering van Dr. Martens voor een langetermijngroei”, laat ceo Steve Murray weten. “Als onderdeel van onze strategie zagen we dat we moesten investeren in onze relatie met de consument op het punt van aankoop.”

Investering en groei

Dr. Martens legt uit dat de daling laat zien dat het bedrijf investeert in het product, nieuwe winkels en online. Het schoenenmerk zag echter wel een stijging van 24 procent in de verkoop rechtstreeks naar de consument en liet het e-commercekanaal ook met 20 procent groeien. Het bedrijf wil in 2021 het aantal winkels verdubbeld hebben.

Internationaal

Internationale groei is momenteel de focus van Dr. Martens, dit jaar kwam 79 procent van de verkopen van buiten het Verenigd Koninkrijk. Ook in Nederland is het merk fors aan het uitbreiden. In de afgelopen vier maanden opende het bedrijf vier winkels.