TOP

Doe je mee aan de Week van de Stenen Winkel?

Retailadviseur Marian Bekkers vond het na corona tijd voor een positieve impuls voor fysieke winkels en lanceerde vorig jaar de Week van de Stenen Winkel. Het werd een succes en van 8 tot en met 14 mei 2023 is het tijd voor de tweede editie, waaraan nog meer winkels meedoen. “Het moet ieder jaar groter worden.”

Beeld: Jamie de Leeuw Photography

Na de eerste editie van de Week van de Stenen Winkel in mei 2022 werd de organisatie bedolven onder vragen over een vervolg. En dus is het van 8 tot en met 14 mei opnieuw tijd om aandacht te creëren voor de fysieke winkel bij de consument. Aan de eerste editie deden ongeveer 3.000 winkels mee, dit jaar staat de teller al op ruim 3.500 winkels. “En dat kunnen er nog meer worden, want winkeliers kunnen zich tot de week begint nog aanmelden”, zegt organisator Marian Bekkers.

Wat voor soort winkels doen er mee aan de Week van de Stenen Winkel?

“Van alles, van bakkerijen en kapsalons tot schoenen- en kledingwinkels. We zien zelfs horecazaken aanhaken. Dit jaar krijgen we veel aanvragen van de winkelcentra zelf, die de week met het gehele winkelcentrum oppakken. Hoe meer bedrijven in een centrum of stad meedoen, hoe sterker het effect alleen maar wordt. Ik denk dat het ieder jaar beter en steeds bekender wordt.”

Waarom is een week voor de stenen winkel nodig?

“Als eigenaar van Kooplust geef ik advies aan retailers en ik wilde hiermee op een andere manier een steentje bijdragen. Ik had het idee al heel lang in mijn hoofd zitten. In het buitenland bestaan al promotiedagen voor fysiek shoppen, maar in Nederland niet. Vorig jaar, na de laatste lockdown, merkte ik dat winkeliers behoefte hadden aan een positieve impuls. Ik polste bij experts en ondernemers wat ze van mijn idee vonden en de reacties waren enthousiast, dus ik ben het gewoon gaan organiseren. We kregen na de eerste keer zoveel positieve reacties en vraag naar een vervolg dat het plan om het jaarlijkse te laten terugkeren ook echt levensvatbaar was.”

Wat houdt deze week precies in?

“Op onze website kan de consument zien welke winkels er meedoen aan de Week van de Stenen Winkel. In het promopakket krijgen ondernemers alle tools om hun deelname aan de week te promoten in hun eigen nieuwsbrief en social media. Het idee is dat de deelnemende winkeliers zelf de invulling van de week verzorgen. Maar ze hoeven niet alles zelf te bedenken. Belangrijk element in de voorbereiding zijn acht masterclasses waarin experts tips geven om van de week een succes te maken. Van tips over social media en marketing tot visual merchandising en klantbenadering. Deelnemers kunnen de masterclasses bekijken wanneer het hen uitkomt.”

Op welke manier geven ondernemers invulling aan de week?

“Je hoeft geen enorme kortingen te geven, het kan ook met iets kleins. Het moet vooral leuk en gezellig zijn voor de consument om naar de winkel toe te komen. Bijvoorbeeld met een hapje en een drankje en een rode loper of ballonnenboog voor de deur. We raden winkeliers in de masterclasses aan iets speciaals te doen voor de klant. Een cadeautje of bloemetje bij een aankoop of kans op een mooie prijs. Het merendeel van de winkels doet dat ook.”

Levert het ook echt extra omzet op?

“Zeker. Veel deelnemende winkels hebben de vorige keer een stijging in omzet gezien, soms zelfs dertig tot veertig procent. Maar daarvoor is het natuurlijk wel belangrijk dat je het actief oppakt. We hoorden ook van veel ondernemers dat ze tijdens de week met de consument in gesprek kwamen over fysiek winkelen. Dat bespreek je normaal niet zo snel en deze week geeft daar een mooie aanleiding voor. Dat levert veel positiviteit en dankbaarheid op.”

Wat kost deelname de retailer?

“Deelname voor winkeliers is gratis. Daarom is er voor een landelijke promotiecampagne geen budget. We werken samen met verschillende brancheverenigingen, die de week promoten onder hun leden. In de mode- en schoenenbranche zijn dat Euretco, ANWR-Garant en Cast. Hoe breder het opgepakt wordt, hoe beter. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel, dat de winkelstraat een leuke plek is voor de consument naartoe te gaan. We merken dat de week steeds meer gaat leven. Dat is ook ons doel, dat het ieder jaar groter wordt.”


Winkels kunnen zich gratis aanmelden voor deelname aan deze week via de website van De Week van de Stenen Winkel. Bij deelname ontvangt iedere winkel toegang tot een lesplatform met de Masterclasses van acht retail-experts en een gratis promo-pakket om de ‘Week van de Stenen Winkel’ te promoten bij klanten.