TOP

Diversité Footwear lanceert tweede model [interview]

Wesley dos Santos en Adilson Araújo lanceerden eind 2015 Diversité Footwear: een schoenenmerk dat geïnspireerd is door iconische architectuur van verschillende steden over de hele wereld. Vrijdag 27 januari werd naast de high top sneaker ook een low top gepresenteerd die draait om thuisstad Rotterdam. “Ik heb thuis 25 samples liggen omdat het perfect moet zijn.”

Vorig jaar presenteerde Diversité Footwear haar eerste model (een high top sneaker) en vrijdag 27 januari was het moment dat hier ook een low top aan werd toegevoegd. Medeoprichter Wesley dos Santos: “We hebben een jaar gezocht naar een andere fabrikant om een nog betere kwaliteit aan onze klanten te kunnen bieden. Dat is nu duidelijk terug te zien in het nieuwe model.” Beste vriend Adilson Araújo steunt Dos Santos in de commerciële kant van het verhaal.

Hoe is het idee van Diversité ontstaan?

“Ik ben een schoenenfreak en houd van mooie designer sneakers. Op een gegeven moment keek ik naar mijn kast en dacht ik ‘waarom maak ik niet zelf een schoenenlijn?’. Adilson en ik zijn al sinds de basisschool vrienden en hebben dezelfde smaak dus ik heb hem meteen opgebeld. We zijn op onderzoek uitgegaan en zijn gaan kijken waar kwalitatief goede sneakers geproduceerd worden. We belandden in Portugal. Wij zijn zelf van Kaapverdiaanse afkomst waar we ook Portugees spreken, dus dat kwam goed uit.”

“We hebben contact opgenomen met de Nederlandse ambassade in Portugal. Zij hebben ons een lijst toegestuurd met fabrieken. We hebben naar veertig een mail gestuurd, tien hebben er geantwoord en drie hebben we bezocht. We wilden met een in zee gaan, maar dat is niet gelukt omdat we een groot aantal moesten afnemen. Dat geld hadden we nog niet omdat we dit deden met ons spaargeld. Daarom hebben we eerst voor een andere fabriek gekozen, maar we zitten nu wel bij de producent die we wilden.”

Wat was jullie visie toen jullie Diversité oprichtte?

“Wij wilden een schoen maken die wijzelf niet alleen tof vinden, maar ook die onze thuisstad Rotterdam op de kaart zet. We hebben de iconische Erasmusbrug daarom grafisch verwerkt in de schoen zodat het mensen uit bijvoorbeeld Amsterdam niet afschrikt. De vorm die je ziet als je door de Erasmusbrug heen rijdt, zit verwerkt in de hiel en zo zijn er nog een aantal andere details van de brug die in de sneaker terugkomen.”

Hoe ging het opbouwen van het merk?

“Het was voor ons allemaal nieuw. Het is vooral veel onderzoeken en dan doen. We hebben een schets gemaakt en dat doorgestuurd naar een schoenenontwerper die er een productietekening van maakte. Daarna zijn we tegen nog heel wat hobbels aangelopen. Ik heb thuis denk ik 25 samples liggen omdat het steeds niet goed genoeg was, maar ik ben nu enorm blij met wat we hebben gemaakt.”

Jullie zijn nu een jaar bezig, hoe gaat het met het merk?

“Erg goed. Het eerste model was in de kunsthal te zien bij een tentoonstelling. Vroeger toen we op de basisschool zaten gingen we daarheen op excursie en nu staan onze eigen schoenen daar. Dat maakt je wel trots.”

Wat is jullie plan met het merk?

“Sowieso uitbreiden, zowel nationaal als internationaal. Omdat dit het begin is, hebben we onze thuisstad in de schoen verwerkt, maar hierna willen we ook uitbreiden naar andere steden. Iconische architectuur uit bijvoorbeeld Dubai of Londen verwerken in een schoen. Om de drie maanden komen er ook nieuwe kleuren uit zodat we altijd up to date zijn.”