TOP

Dit zijn onze 22 bestgelezen artikelen van 2022

Nu 2022 bijna ten einde is, presenteren we de 22 artikelen die de afgelopen twaalf maanden het bestgelezen werden op schoenvisie.nl. Wat vertellen die over retailjaar 2022? Het jaar bracht inspirerende initiatieven als MisterMadame, maar kende met de hoge inflatie en koopkrachtproblemen ook de nodige uitdagingen. Kijk in dit overzicht ook mee naar de nieuw- en terugkomers, de ondernemers die afscheid namen en degenen die de schoenenbranche ontvielen.

Foto: MisterMadame

#1 vanHaren moet laarzen met gele ‘Dr. Martens-stiksels’ uit de schappen halen

Berichten over vanHaren worden altijd goed gelezen op schoenvisie.nl en het nieuws dat de schoenenketen geen veterlaarzen met gele stiksels meer mag verkopen, van mei 2022, vormt daarop geen uitzondering. De rechter oordeelde dit voorjaar dat vanHaren met het gebruik van deze stiksels inbreuk maakt op het merkrecht van Dr. Martens. Wel wint het schoenenbedrijf een paar maanden later een andere zaak van de Britse laarzenmaker over de verkoop van ‘look-a-likes’ van de bekende 1460-boot. Die mag de keten blijven verkopen.

#2 Verdriet bij familiebedrijf Durlinger na overlijden zoon (19) van directeur

Verdriet en ontzetting bij familiebedrijf Durlinger uit Sittard. De schoenenketen zou op 21 mei het 140-jarig jubileum vieren, maar lastte de festiviteiten af na het overlijden van Xavier Durlinger (19), de zoon van algemeen directeur Roger Durlinger. De jongen kwam door een misdrijf om het leven. Het nieuws schokte de schoenenbranche. De toedracht is nog altijd niet bekend.

#3 Lidewij Edelkoort over winter 2023-2024: ‘We hebben de doorgestikte donsjassen nu wel gezien’

Het was 10 mei de vijfde keer trendforecaster Lidewij Edelkoort haar trendseminar met Appletizer online presenteerde. Voor het winterseizoen 2023-2024 dook ze in het verre verleden, met archeologie als inspiratiebron. De trendforecaster maakte een reis door verschillende tijdperken om uiteindelijk te eindigen bij de toekomst met de metaverse.

#4 Hoge hakken, echte liefde: Scapino lanceert genderneutrale pumpcollectie in grote maten

De campagne die op schoenvisie.nl de meeste aandacht trok. Scapino lanceerde dit najaar een genderneutrale hakkencollectie tot en met maat 46. Met een bijzonder stijlicoon als boegbeeld: de Amerikaanse ingenieur en influencer Mark Bryan. Een cisgender heteroman van zestigplus én iemand die bijna dagelijks rokken en pumps draagt. Simpelweg omdat hij het mooi vindt. Volgens Scapino het ideale uithangbord voor een campagne die mensen wil aanzetten ‘de stap te nemen om zich te uiten zoals ze zelf willen’.

#5 Topman Krein Bons neemt na meer dan 25 jaar afscheid van vanHaren

Meer vanHaren-nieuws in de top 5. Hij was één van de langst zittende CEO’s in retailland, maar op 1 juli legde Krein Bons zijn functie bij vanHaren Schoenen neer. Na zich meer dan vijfentwintig jaar ‘met hart en ziel’ voor vanHaren te hebben ingezet, stelt hij, is het tijd om de verantwoordelijkheid over te dragen aan een nieuwe generatie. Han Sterk volgt hem op als algemeen directeur.

#6 Retailers Bob en Carla Leferink stoppen, maar de zoektocht naar een opvolger gaat door

2022 was voor Bob en Carla Leferink, de eigenaren van Leferink Schoenen in Delden, het jaar van de zoektocht naar een opvolger. Op 20 december trokken ze deuren van hun winkel voor het laatst achter zich dicht. De sleutel van het pand is inmiddels overgedragen aan zitspecialist Velderhof. En waar hun zaak sluit, kondigen ze aan dat er op een andere locatie in Delden een mooie nieuwe schoenenwinkel opent.

#7 Koopkrachtproblemen en 20 graden in oktober. Vier retailers vertellen hoe de najaarsverkoop gaat

Na een prachtige lente en zomer werd het verkoopseizoen voor winter 2022-2023 met enige spanning afgewacht. Hoe zouden klanten zich gedragen nu de koopkracht onder druk staat en, niet te vergeten, het nog tot ver in oktober warm bleef? We vroegen vier winkeliers naar hun ervaringen. “Klanten shoppen anders.”

#8 Quote 500: dit zijn de grootverdieners in mode en schoenen

De Quote 500 telde dit jaar minder mode- en schoenenmiljonairs dan een jaar eerder, maar degenen die de rijkenlijst haalden, hebben dit jaar – een enkeling daargelaten – goede zaken gedaan. Zo blijkt als we dieper in de materie duiken. Hoe rijk zijn ’s lands rijkste mode- en schoenenmagnaten?

#9 Zo ziet het nieuwe hoofdkantoor van Via Vai in Waalwijk eruit

Via Vai verruilt Kaatsheuvel voor Waalwijk. Het nieuwe hoofdkantoor biedt meer perspectief voor groei, zegt operationeel directeur Tiddo Hartman. Binnen Nederland, maar vooral ook internationaal. Het Nederlandse schoenenmerk was op de oude stek flink uit zijn jas gegroeid. “Inmiddels zijn er 35 mensen werkzaam binnen het bedrijf, waar dat er vijf jaar geleden nog zo’n twintig waren.”

#10 Boosheid en onbegrip tot ver buiten Waalwijk: directeur Schoenenkwartier moet vertrekken

Anouk van Heesch stopt per 1 december als directeur van het Schoenenkwartier in Waalwijk. Niet uit eigen beweging; haar contract wordt niet verlengd door het bestuur. Ze is inmiddels opgevolgd door een interim-directeur. Het nieuws kwam eind augustus slechts twee maanden na de opening van het museum. Nog steeds overheersen in de regio én in de schoenenbranche boosheid en onbegrip.

#11 ABN Amro waarschuwt: ‘Retail krijgt het zwaar in tweede helft 2022’

ABN Amro trok half juli aan de bel. De economie leek er op dat moment redelijk goed voor te staan, maar die relatieve rust was volgens de bank stilte voor de verwachte storm in de tweede helft van het jaar. Een storm die ook de detailhandel zou raken: volgens ABN Amro ‘stapelden de problemen voor de retail zich op.”

#12 Fashion Club 70 breidt portfolio uit met drie schoenenmerken

Nieuws uit België. Veel lezers doen zaken met Fashion Club 70 en de aankondiging dat de Antwerpse distributeur voor zomer 2023 zes nieuwe merken aan het portfolio toevoegde – drie mode- en drie schoenenlabels – werd dan ook goed gelezen.

#13 Dit is de vrouw die Maruti ‘opnieuw en beter’ op de kaart zette

Coco Kling begon vier jaar geleden als brand- en productmanager bij Maruti (Bos Group International) om het Nederlandse schoenenmerk ‘opnieuw en beter’ op de kaart te zetten. Met succes: het label won dit voorjaar de Zilveren Schoen 2021. Wie is de vrouw achter de rebranding? Dat lees je in dit persoonlijke interview.

#14 Mode- en schoenenbeurzen: dit was de kalender voor inkoop zomer 2023

Zoals elk seizoen brengen we op schoenvisie.nl een overzicht van de belangrijkste beurzen in binnen- en buitenland. Wie, wat, wanneer en waar? Afgelopen zomer des te relevanter omdat we ons na twee lange coronajaren eindelijk weer konden opmaken voor een inkoopperiode van inspiratie op locatie.

#15 Schoenenkwartier van start met muzikale expositie: Put on your red shoes

Meer artikelen over het Schoenenkwartier in de top 20, want voordat de berichten over vertrekkend directeur Anouk van Heesch de overhand namen, was het grootste nieuws dat de Nederlandse schoenenbranche na jaren (en nog wat weken extra uitstel) weer een eigen museum had. Onze aankondiging over openingstentoonstelling ‘Put on your red shoes’ kreeg dan ook veel clicks.

#16 Retailorganisaties slaan alarm: ‘Winst mode- en schoenenwinkels zwaar onder druk’

Meer waarschuwende berichten over wat de mode- en schoenendetailhandel te wachten staat, nu van retailorganisaties. Zij lieten door onderzoeksbureau Panteia doorberekenen welke impact de stijgende loon-, energie- en huurkosten op de winstverwachting hebben. De uitkomst is volgens de brancheorganisaties ‘alarmerend’; slechts vier van de zestien onderzochte branches schrijven onder de huidige omstandigheden de komende twee jaar zwarte cijfers. Met de presentatie van de onderzoeksresultaten komt ook een oproep aan het kabinet om in te grijpen.

#17 In memoriam: oud-schoenenondernemer Piet Elshout (Emex/Mattil)

De branche nam op 11 september afscheid van oud-schoenenondernemer Piet Elshout. Hij werd 81 jaar. Elshout was met zijn importbedrijf Emex ruim dertig jaar het gezicht voor de Duitse comfortschoenenfabrikant Mattil. We blikten met dochter Masja van de Pavoordt terug op zijn loopbaan en leven.

#18 Hengst Footwear is terug: familiebedrijf maakt doorstart als Hengst Groep BV

Goed nieuws uit Steenwijk: Hengst Footwear kondigde in mei aan door te starten na het faillissement van februari. De activiteiten worden in afgeslankte vorm en onder een nieuwe naam voortgezet, Hengst Groep BV. Het schoenenbedrijf gaat zich nadrukkelijk focussen op het vrijetijdssegment en zal daarnaast compacte comfortcollecties voor mannen en vrouwen gaan aanbieden.

#19 Profiel Nolten: hoe het kleinste schoenenwinkeltje van Den Haag uitgroeide tot grootste in de regio

Wat begon als het kleinste schoenenwinkeltje van Den Haag, is in bijna vijftig jaar tijd uitgegroeid tot de grootste schoenenzaak in de regio. Met de heropening van de flagshipstore in Westfield Mall of the Netherlands versterkt de luxe schoenenretailer Nolten zijn positie als ‘local hero’. Ondertussen bouwen directeur-eigenaar Erik Nolten en commercieel directeur Ard Doornhein ook aan de landelijke naamsbekendheid.

#20 Vijf winkels, één platform: zo zien de ondernemers achter MisterMadame de toekomst

Een nieuw samenwerkingsverband in schoenenland. Vijf bekende retailers – Snoeren uit Teteringen, Van Camp uit Lunteren, Van Keeken uit Alphen aan den Rijn, Van Lier uit Belfeld en Van Schijndel uit Hilversum – bundelden dit voorjaar de krachten met het nieuwe platform Mistermadame.nl. En die samenwerking gaat verder dan een gedeelde webshop alleen, vertelt initiatiefnemer en woordvoerder Marcel Schevers in een groot interview. Veel verder.

#21 Taco ‘Mister Converse’ Overmaat neemt afscheid van Bos Group International

Taco Overmaat, in de schoenenbranche ook wel bekend als ‘Mister Converse’, kondigde in november aan Bos Group International na 23 jaar te verlaten. Aanleiding is dat ‘zijn’ Converse de laatste activiteiten via het bedrijf – de licentie voor de tassenlijn – dit jaar stopzet. “Ik ben trots op wat we gezamenlijk hebben bereikt en koester het vertrouwen dat we alle jaren in elkaar hebben gehad.” Vanaf januari 2023 gaat hij zich concentreren op nieuwe werkzaamheden.

#22 Westfield Mall of the Netherlands: top of flop?

Met miljoenen bezoekers kan Westfield Mall of The Netherlands, kortweg The Mall, zich op de borst kloppen. Meer dan twaalf jaar is er gewerkt aan de transformatie van het verouderde winkelcentrum Leidsenhage tot Westfield Mall of The Netherlands, dat in het voorjaar van 2021 officieel de deuren opende. On-Nederlands, is een veelgehoorde reactie. Maar is het nieuwe megawinkelcentrum alleen een succesverhaal? Na ruim een jaar maakten we de balans op.