TOP

Dit zijn de winnaars van de Gouden en Zilveren Schoen 2021: ‘De timing maakt het extra speciaal’

Piedinudi is op maandag 7 maart uitgeroepen tot winnaar van de Gouden Schoen 2021, Maruti mocht de Zilveren Schoen 2021 als runner-up in ontvangst nemen. Retailserviceorganisatie ANWR-Garant kon de vakprijzen na twee jaar weer uitreiken tijdens de Schoenendagen in Cast.

Foto: Schoenvisie

“Een sensationeel moment.” Zo noemt managing director Frank Sieben van agentuur Brandmarc, waar Piedinudi onderdeel van is, het winnen van de Gouden Schoen 2021. De ondernemer werkt nauw samen met zijn broer Roel van schoenenimporteur Sieben (Freeflex, Pitt, River Woods). De twee bedienen de markt vanuit een gedeelde showroom met een gezamenlijke backoffice, en staan zodoende samen op het podium om de award van ANWR-Garant in ontvangst te nemen. De retailserviceorganisatie vraagt hun leden bij de start van een nieuw jaar traditiegetrouw om te stemmen op de merken die het afgelopen jaar een opvallende prestatie hebben geleverd en waarmee ze het meest prettig en succesvol hebben samengewerkt.

Duidelijk eigen gezicht

Modisch comfortspecialist Piedinudi, het eigen label van Brandmarc, sprong er volgens de winkeliers uit. “We zijn begonnen als agentschap voor Italiaanse schoenenmerken, maar misten binnen ons portfolio een label waarin we onze eigen ideeën kwijt konden”, vertelt Frank. “Daarom zijn we samen met schoenenontwerper Marc Teunissen in 2011 met Piedinudi begonnen. Vanuit het idee om Italiaanse mode naar de Nederlandse markt te vertalen, met een sterke focus op functionaliteit en comfort.” Piedinudi heeft in de elf jaar sinds de oprichting een duidelijk eigen gezicht gekregen, vervolgt Frank. “In het begin waren we trendvolgend, nu durven we meer uitgesproken keuzes te maken in kleuren, zolen en leesten.” Kenmerkend voor die transformatie is een veelkleurige bulky sneaker die nu een paar seizoenen in de collectie zit. Dat succesmodel wordt voor zomer 2022 in een gouden uitvoering uitgebracht, met levering voor juli. De oplettende inkoper heeft die schoen wellicht al gezien: het is exact dezelfde als die van de award.

‘We durven meer uitgesproken keuzes te maken in kleuren, zolen en leesten’

Frank Sieben, Brandmarc

Bijzondere timing

Piedinudi is de eerste Gouden Schoen-winnaar na een coronapauze van twee jaar, waarmee de ondernemers schoenverzorgingsspecialist Frans Muller Benelux opvolgen. “De timing maakt deze prijs extra speciaal”, zegt Roel. “We hebben onze klanten tijdens de crisis ondersteund waar we konden en iedereen persoonlijk gebeld om te vragen waar behoefte aan was. Dat werd enorm gewaardeerd, zo blijkt ook wel uit deze bekroning.” Frank: “Dit soort momenten geven na twee lange pandemiejaren energie om verder te gaan. We hebben een mooi netwerk van klanten in de Benelux en zijn ervan overtuigd dat we Piedinudi samen verder kunnen laten groeien.”

Met ziel en zaligheid

Het Nederlandse vrouwenschoenenmerk Maruti mocht de Zilveren Schoen 2021 in ontvangst nemen. Maruti is een eigen label van Bos Group International, waar ook Gouden Schoen-winnaar Australian onder valt. “Het merk heeft in korte tijd een sterke ontwikkeling doorgemaakt”, vertelt brandmanager Coco Kling, die vier jaar geleden bij de Bos Group begon om Maruti ‘opnieuw en beter’ op de kaart te zetten. Met een nieuwe collectie, een nieuw salesteam en extra investeringen in marketing en b2b-service. Ook zette het label de stap naar het buitenland; naast Nederland is Maruti inmiddels actief in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “Maruti is doorgebroken met de Gimlet, een veterschoentje met dierenprints op ponyhair, en was daar een beetje in blijven hangen. Maar inmiddels durf ik wel te zeggen dat we hebben laten zien dat het merk meer is dan de Gimlet alleen”, vervolgt Kling. “We hebben onze heel ziel en zaligheid in de rebranding gestopt. Dat we daar nu voor beloond worden met de Zilveren Schoen, is toch wel een emotioneel moment.”