TOP

Dit zijn de meest transparante schoenenmerken van 2019


Adidas en Reebok zijn de meest transparante schoenenlabels van 2019. Nike en New Balance maakte, ten opzichte van 2018, de grootste stappen.

Elk jaar doet Fashion Revolution onderzoek naar de meest transparante mode- en schoenenbedrijven. Dit onderzoek doen ze onder de 200 grootste labels ter wereld. Voor 2019 wordt de lijst aangevoerd door Adidas, Reebok en Pantagonia. Zij verworven alle drie 64 procent van het totaal aantal meetpunten van 250. Op nummer vier en vijf staan twee modemerken: Esprit (62 procent) en H&M (61 procent). Met deze top vijf is het voor het eerst sinds de oprichting in 2016 dat merken boven de 60 procent scoren.

Puma

Adidas is geen vreemde aan de top van de lijst. Sinds 2017 staat het merk op nummer één. Opvallend is dat sportlabel Puma vorig jaar nog de nummer twee in de lijst sierde, maar nu uit de top vijf is verdwenen.

Grootste groei

Als er gekeken wordt naar welke labels de grootste stappen hebben genomen ten opzichte van 2018, staat luxelabel Dior bovenaan met een stijging in punten van 22 procent. Op de tweede plek staan de kledinglijn van de Britse supermarktketen Sainsbury’s met 21 procent en Nike (waaronder ook Converse en Jordan vallen) met hetzelfde percentage. New Balance krijgt de vierde plek (18 procent) en de lijst wordt afgesloten door Marc Jacobs (17 procent).

Er waren ook labels die nul punten scoorden in het onderzoek: Eli Tahari, Jessica Simpson, Mexx, Tom Ford en Youngor.