TOP

Dit zijn de ambitieuze groeiplannen van Oakschoenen: ‘Tien shop-in-shops in vijf jaar’

Oakschoenen breidt uit. Eigenaar Marieke Versmissen opende half februari een tweede vestiging in het Brabantse Hapert, als onderdeel van het nieuwe totaalconcept Zest. En daar blijft het niet bij, zegt de ondernemer. “Ik wil naar tien shop-in-shops in vijf jaar.”

Foto’s: Oakschoenen

De naam is toepasselijk gekozen. Achter Zest – dat ‘enthousiasme’ of ‘levenslust’ betekent – zitten twee bevlogen ondernemers, Marieke Versmissen en Anoek Straatman. Zij openden op 19 februari de deuren van hun nieuwe totaalconcept in het Brabantse dorp Hapert. Een 500 vierkante meter grote ruimte die het aanbod van drie shop-in-shops combineert: vrouwenmodewinkel Straat 6 en baby- en kindermodewinkel Kleine Straat van Straatman, en vrouwenschoenenwinkel Oak van Versmissen. Om het plaatje helemaal compleet te maken, zoeken de ondernemers er een lifestyle- en interieurconcept bij voor de 100 vierkante meter die nog beschikbaar is. Zest heeft de uitstraling van een conceptstore, vertelt Versmissen. “Er zijn geen muren; de shops zijn open en sluiten qua interieur naadloos op elkaar aan.”

Oppervlakte samen vullen

De retailers openen op de locatie waar vroeger de vrouwenmodezaak van Straatmans ouders zat. Zij stond als derde generatie klaar om het familiebedrijf voort te zetten, maar de coronacrisis werd Straatman Mode fataal. Daarop besloot de Hapertse ondernemer het pand over te nemen en een frisse start te maken met een nieuw vrouwen- en kindermodeconcept. “Maar ze wist ook: die grote oppervlakte krijg ik nooit alleen gevuld”, vertelt Versmissen. “Anouk en ik kennen elkaar en toen ik hoorde van haar plannen, heb ik voorgesteld om te gaan samenwerken. Onze collecties sluiten goed op elkaar aan. Modieus, met een Scandinavische inslag en een sterke focus op duurzaamheid. En we delen de filosofie dat we klanten iets willen aanbieden dat je niet overal vindt. Verrassende merken en modellen, zoals het nieuwe duurzame vrouwenschoenenlabel B.L.A.H.. We overleggen veel tijdens de inkoop, we wisselen doorlopend foto’s uit.”

Noodzakelijke uitbreiding

Versmissen heeft al ervaring met zo’n gedeeld winkelconcept. In het voorjaar van 2019 opende ze haar eerste Oak-winkel, een instore schoenenzaak bij Franken-Kleding in Bergeijk. Ze startte daar met vrouwen- en mannenschoenen, maar heeft van dat laatste segment inmiddels afscheid genomen. Dat is terug te zien in het interieur van Oakschoenen 2, dat met de ronde vormen, gouden accenten en knalroze muur een stuk vrouwelijker oogt dan de eerste winkel. “Voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering bleek uitbreiden noodzakelijk”, vertelt Versmissen. “Mijn eerste jaar als zelfstandig ondernemer verliep voorspoedig – en toen kwam de pandemie. Dankzij onze webshop en social mediakanalen zijn we er gelukkig redelijk doorheen gekomen, maar de crisis heeft me wel geleerd dat de afhankelijkheid van één filiaal alleen te kwetsbaar maakt.”

‘Ik geloof enorm in het samenbrengen van verschillende disciplines onder één dak’

‘Instore filiaalbedrijf’

Met de uitbreiding naar Hapert zet Versmissen de eerste stap richting haar uiteindelijke doel: een ‘instore filiaalbedrijf’ van Oakschoenen maken. De komende vijf jaar wil ze doorgroeien naar tien shop-in-shops. Die moeten ook de webshop voeden; meer vestigingen betekent meer zichtbaarheid, wat naar verwachting weer resulteert in meer traffic naar oakschoenen.nl. De ondernemer zoekt hiervoor nadrukkelijk de samenwerking met mode- en weidewinkels als Franken-Kleding en Zest. “Ik geloof enorm in totaalconcepten, het samenbrengen van verschillende disciplines onder één dak”, zegt ze. “Zodat we onze klanten volledig kunnen ontzorgen. Op fysiek én mentaal vlak – in het pand van Zest zit ook een business- en lifestylecoach.” De tweede reden is een puur praktische. “Ik ben momenteel in gesprek met vijf modebedrijven, maar mis de middelen om in één keer vijf vestigingen te openen. En banken geven niet thuis. Daarom kijk ik nu naar de mogelijkheden voor een franchiseconstructie, waarbij potentiële partners mee investeren.”

Ongelooflijke loyaliteit

Aan een totaalconcept als Zest is behoefte in de regio, weet Versmissen. “Mensen kopen hier graag in eigen dorp en willen dan het liefst in één keer kunnen slagen. Ze zijn trouw aan ‘hun’ winkels, maar dat vertrouwen moet je als retailer wel verdienen. Met een winkelvloer vol beleving, kennis van het product, goede begeleiding, eerlijk advies en excellente service. Het vraagt veel, maar doe je dat allemaal goed, dan krijg je er een ongelooflijke loyaliteit voor terug. Dat bleek wel tijdens corona.” Het is de reden dat ze alleen vestigingen in kleine en middelgrote plaatsen wil. “Het tempo van de stad ligt me niet, deze manier van ondernemen past me beter.” Lachend: “Tenslotte ben ik zelf ook een dorpeling in hart en nieren.”