TOP

Dit was de zomereditie van Buy&Bloom 2018 [reportage]

Afgelopen week (9-11 september) was Cast voor drie dagen de locatie voor de beurs Buy&Bloom. Na een lastig seizoen voor winkeliers probeert het schoenencentrum het optimisme er weer in te brengen: “Als branche moeten we de schouders eronder gaan zetten om de toekomst met veel positiviteit in te gaan.”

‘Can you feel a brand new day?’ Met dit nummer luidt cabaretière Karin Bloemen maandag niet alleen de Buy&Bloom-borrel in, maar ook de nieuwe periode die het schoenencentrum ingaat. De komende tijd staan er flink wat veranderingen op de planning, zegt Marijn Verschure, de nieuwe general manager van Cast, tijdens de borrel. Het begin is al gemaakt: bezoekers werden tijdens Buy&Bloom geregistreerd en er hangt een ideeënbus. Ook is er een flinke verbouwing geweest. De plafonds en vloeren zijn vernieuwd. Daarnaast is er een nieuwe sprinklerinstallatie geïnstalleerd, waar eregast Karin Bloemen tijdens de borrel verschillende grapjes over maakt. Verschure: “Als branche moeten we de schouders eronder gaan zetten om de toekomst met veel positiviteit in te gaan.”

Buy&Bloom&Borrel! #cheers #buybloom

Een bericht gedeeld door Schoenvisie (@schoenvisie) op

Tijdens de borrel spreekt Karin Bloemen de branche toe: “Ik vind het zo fijn dat jullie bestaan, schoenen en accessoires zijn grote hobby’s van me. Ook al gaat het dan wat slechter, ik ben heel blij dat er mensen zijn die net als ik houden van prachtige schoenen.” Al met al is de beurs goed ontvangen, zo vertelt Marlies Aalders, die verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie bij Cast: “We hebben veel positieve reacties gekregen, met name over de goede sfeer en de borrel.”

Schoenenpainters

De zomereditie van Buy&Bloom toverde schoenencentrum Cast van zondag 9 tot en met dinsdag 11 september om tot een gezellige beurs. In de wandelgangen oogt het rustig – de activiteit vindt vooral in de showrooms plaats – maar Cast heeft duidelijk zijn best gedaan om ook in het centrum zelf de sfeer zo goed mogelijk te maken. Er staat een koffietruck en tijdens de lunch wordt voor sfeervolle gitaarmuziek gezorgd. Niet alleen Cast is op zoek naar een manier om winkeliers een positief gevoel te geven. Ook bij schoenenmerk Piedro doen ze hun best om winkeliers naar hun showroom te krijgen. Op zondag lopen er acht kinderen door Cast om flyers uit te delen. In de showroom van Piedro zijn de schoenenpainters van Noize Custom aanwezig om de schoenen van het merk te voorzien van prachtige schilderingen

Accountmanager Maurice van Disseldorp: “Je moet proberen iets extra’s te doen. We verkopen met z’n allen minder schoenen en je moet een positief gevoel meegeven. Het seizoen was niet top en dat merk je ook aan de manier waarop de winkeliers inkopen. Ze zijn veel voorzichtiger.”

De oplossing ligt volgens Van Disseldorp bij grote spelers: “Als ze hier een Nike of Adidas in zouden krijgen, dan zouden we daar allemaal van meeprofiteren. Die merken hebben aantrekkingskracht. Maar de rustige gangen hier komen echt door de markt en economie. Als er geen geld is, gaan winkeliers ook minder inkopen.”

Gastexposanten

Zoals elke editie is er ook dit keer weer ruimte voor gastexposanten. Op de hoek, direct achter het raam, zit het jonge mannenschoenenmerk Jenszen. Arnoud van der Velden is tevreden over de beurs: “We zitten op een goede plek hier en hebben veel aanloop.” Het schoenenmerk was ook tijdens BrandNew aanwezig: “Dit is echt een schrijfbeurs, tijdens BrandNew zagen we meer mensen die nog aan het oriënteren waren.” Het enige dat Van der Velden mist, is de eigen invulling van de standruimte: “Tijdens BrandNew konden we echt een boetiekgevoel geven. Dit keer hebben we een standaard stand waar we weinig eigen beleving in kunnen meegeven.”

Redelijk optimistisch

Winkeliers hebben geen fantastisch seizoen achter de rug. De zomer was heet, en er was niet echt een overgangsperiode. Consumenten stapten van hun winterlaarzen in de open schoenen. Toch vindt Van der Velden de sfeer onder de winkeliers meevallen: “Ik had verwacht dat er een meer negatieve stemming zou zijn. De mensen die wij gesproken hebben zijn toch redelijk optimistisch, over het algemeen zijn ze tevreden.” Ook Lilian Kram van Ilse Jacobsen vindt het meevallen: “Wij verkopen veel open schoenen en slippers en die hebben het juist erg goed gedaan afgelopen zomer. Wij zien juist dat winkeliers meer inkopen van die items.”

Voor Kram is het belangrijk om op Buy&Bloom te staan: “Dit is waar je de schoenenhandel treft.” Ilse Jacobsen heeft een vaste showroom in Amsterdam, voor zowel kleding als schoenen. Maar: “Schoenenwinkeliers komen over het algemeen niet naar Amsterdam. Dit is waar wij onze orders schrijven.”

Specialistisch

Ook Maarten van Hienen, agent voor Florett, Varomed en Christian Dietz heeft een goede ervaring op de beurs: “Ik heb orders geschreven en ik heb er ook wat nieuwe klanten bij. Wat morgen brengt zien we wel weer. Zondag en maandag waren in ieder geval positief.” Uit de cijfers van Cast blijkt ook dat maandag de populairste dag was onder bezoekers. Van Hienen: “Maar dat is overal zo. Ik heb ook in Düsseldorf gestaan en ook daar is het op dinsdag rustiger.”

Van Hienen heeft jaren terug een showroom gehad in Cast en denkt er nu over om er weer een te openen. Met de specialistische schoenen die hij verkoopt, was het even zoeken naar de juiste beurs: “Ik stond in het voorjaar op een orthopedische beurs in Rotterdam, maar eigenlijk kwamen daar helemaal geen orthopedische schoenmakers. Ik heb toen alleen wat pantoffeltjes verkocht. “ Cast bevalt hem tot nu toe beter: “Je verwacht altijd meer, maar het is stukken beter dan in Rotterdam.”