TOP

Dit was de wintereditie van Buy & Bloom 2020 [reportage]

Wel of geen hand, that’s the question. Op Buy & Bloom, van 1 tot en met 3 maart 2020 in Cast, is de invloed van het coronavirus duidelijk aanwezig. Desondanks zag de schoenenbeurs het bezoekersaantal licht stijgen. “We blijven nieuwe dingen proberen.”

Wel of geen hand? Dat is de hamvraag tijdens de wintereditie van Buy & Bloom. Het coronavirus heeft een week geleden de kop opgestoken in Nederland en is onderwerp van gesprek in de wandelgangen van Cast. De eerste besmette Nederlander is immers een modeondernemer – de meeste aanwezigen weten ook wie – en liep het virus waarschijnlijk op tijdens een bezoek aan de lederwarenbeurs Lineapelle in Milaan. Veel schoenenondernemers zijn daar ook geweest, en anders wel op de schoenenbeurs Micam, die een paar dagen voor Lineapelle plaatsvond.

Lees ook: Het coronavirus en de Nederlandse mode- en schoenenbranche

Geen handen schudden

Toch is er geen reden  voor paniek. Vakbeurs Buy & Bloom, van zondag 1 tot en met dinsdag 3 maart 2020, kan na contact met het RIVM gewoon doorgaan. Wel adviseert de organisatie mensen die zich ziek voelen of last hebben van symptomen thuis te blijven. Verder tipt Cast bezoekers om in hun mouw of elleboog te niezen, hun handen regelmatig te wassen en liefst geen handen te schudden. Daar wordt door een deel van de aanwezigen gehoor aan gegeven, al vinden de meesten het wel wat ongezellig. Wat volgt is een allegaartje van alternatieve handdrukken, de een nog aandoenlijker dan de ander. Van een boks tot zachte elleboogstoot, tot een tikje met de voet.

Super Zondag

Wel is het rustig, vooral op zondag. Bij de gastexposanten is na 14.00 uur weinig tot geen aanloop meer. Dat het Super Zondag is (PSV speelt tegen Feyenoord, Ajax tegen AZ), is waarschijnlijk een factor. Ook op de gastexpo gaat rond half drie de tv aan. Het grote bezoek bleef uit, beaamt Cast in een persbericht. “Maar we zijn zeker niet ontevreden”, zegt marketeer Claudia Klop. “Vergeleken met vorig seizoen (augustus 2019) is er een lichte stijging in bezoekers aan de gastexpo te zien. Ten opzichte van vorig jaar (maart 2019) is het bezoekersaantal stabiel.”

Afsluitend feestje

Of die aantallen hoger hadden kunnen zijn zonder het coronavirus, vindt ze moeilijk te zeggen. “Wellicht dat de uitbraak sommigen heeft afgeschrikt. We hebben van meerdere exposanten gehoord dat ze een aantal afzeggingen hadden. Die winkeliers wilden de drukte vermijden en kwamen liever op een rustiger tijdstip.” De maandag was een goede beursdag, vinden veel gastexposanten. “Op zondag kwam er zo om het kwartier eens iemand langs, op maandag liep het continu door”, zegt accountmanager Suzanne Polet van Bullboxer (Unlimited Footwear Group). “Het bleef lang druk omdat de jaarlijkse uitreiking van de Gouden en Zilveren Schoen van ANWR-Garant naar het einde van de middag is verplaatst, met aansluitend de borrel”, denkt Klop. “DJ Jean en Mr. Pablitto kwamen draaien. Het was echt een feestje.”

Lees ook: Frans Muller verrassende winnaar Gouden Schoen 2019

Van drie naar twee dagen

Onder de ruim 30 gastexposanten bevinden zich een aantal internationale merken, waaronder Ambitious Shoes uit Portugal, Softwaves uit België, Charmia uit Turkije en Pegada uit Brazilië. “We waren met nog een aantal andere Belgische leveranciers in gesprek, maar zij konden niet komen omdat Buy & Bloom dit jaar gelijk met Walk & Match in Trade Mart Brussels viel”, zegt Klop. “Dat kon helaas niet anders met de planning van de internationale beurzen.”

Nieuw is dat de gastexposanten voortaan twee dagen aanwezig zijn in plaats van drie, op zondag en maandag. Klop: “We merkten dat de meeste vertegenwoordigers op dinsdag, de derde beursdag, toch een beetje met hun duimen zaten te draaien. De vaste exposanten hebben dan gewoon hun afspraken, dus we hebben de dinsdag als vaste open dag aangehouden.” Veel deelnemers die we spreken vinden de inkrimping wel prima, of hebben er niet echt een mening over. Maar Arthur Koot van Clarks vindt het jammer. “Ons hoofdkantoor zit in Breda. Cast ligt centraler, veel klanten vinden het prettig om hier te schrijven. Daar hebben we nu een dag minder voor.”

Breed beeld

Cast pakt tijdens Buy & Bloom beduidend groter uit dan tijdens de vier segmentdagen. Door het pand heen zijn er allerlei activiteiten. Traditiegetrouw zijn er een polaroidactie en verse stroopwafels bij Xsensible. Schoenenpoetser James van Frans Muller is aanwezig met zijn poetstroon. “De segmentdagen hebben ook een andere functie”, knikt Klop. “Daarmee willen we inkopers gericht bedienen, terwijl Buy & Bloom er juist om gaat een zo breed mogelijk beeld neer te zetten. Al met al hebben we veel positieve reacties van bezoekers en exposanten gekregen over de sfeer en metamorfose van het centrum. We zijn ons ervan bewust dat de schoenenbranche het niet makkelijk heeft, maar we blijven positief en proberen nieuwe dingen uit.”

Kijk hier voor een impressie van de beurs:

Foto: Wilke Wittebrood