TOP

Dit waren de Schoenendagen in Cast: ‘Positievere sfeer dan verwacht’

Van 13 tot en met 18 september stond Cast in het teken van de Schoenendagen, de opvolger van Buy & Bloom. Na Gallery Shoes & Fashion in Düsseldorf is het de tweede schoenenbeurs van het seizoen. Met groter en kwalitatief hoger aanbod dan eerdere edities, en een betere sfeer dan je met oog op de crisis zou verwachten.

Geen tweedaags event dit keer, maar een beurs van een week – al ligt het zwaartepunt op de zondag en maandag, de dagen waarop de meeste gastexposanten aanwezig zijn. Nieuw is dat zij dit seizoen niet op één, maar twee locaties in Cast te vinden zijn. Ook hebben ze de mogelijkheid om extra dagen aan hun deelname vast te plakken. Zo kan het bezoek beter gespreid worden, licht content marketeer Claudia Klop van Cast telefonisch toe. “We hanteerden een maximumaantal bezoekers per gastexpo – 100 mensen in de grote zaal en 50 in de kleine.” Ingrijpen bij een te grote drukte bleek niet nodig. “Bezoekers kwamen op zondag en maandag gespreid. De gewenste spreiding over de woensdag, donderdag en vrijdag bleef helaas een beetje uit.” De bezoekersaantallen zijn volgens Klop ongeveer gelijk gebleven. “Al is er natuurlijk wel wat aan de hand in de huidige markt.”

Fysieke locatie als kracht

Geen fysieke beurzen en segmentdagen organiseren was geen optie, vervolgt ze. “Bij de start van de crisis heeft dat even op tafel gelegen, maar we waren er al vrij snel over uit dat we in aangepaste vorm met onze evenementen door wilden. Zodat de inkoop voor zomer 2021 zoveel mogelijk op een normale manier kon doorgaan. We hebben wel met een aantal partijen om de tafel gezeten voor aanvullende online alternatieven. Op dat vlak gebeurde echter al zoveel, dat we op dat moment niet de indruk hadden dat we daarmee iets konden toevoegen. We onderzoeken nu of een virtueel verlengstuk in de toekomst toegevoegde waarde kan hebben. Maar de kracht van Cast is juist het fysieke. Het feit dat we een eigen locatie hebben, met voldoende ruimte voor evenementen, en veel merken op één plek.”

‘We waren er al vrij snel over uit dat we met onze fysieke evenementen door wilden’

Veel animo

Dat daar onder leveranciers animo voor was, blijkt uit het feit dat het aantal gastexposanten een stuk groter is dan tijdens eerdere edities. Vorig seizoen namen er ruim 30 merken deel, nu bijna 50. Met bekende nieuwkomers als Bronx, Fabienne Chapot, Fred de la Bretoniere, Mexx Footwear en Shabbies Amsterdam en exclusieve merken als Fratelli Rossetti en United Nude is het niveau van het aanbod volgens Klop ook hoger. Zij kozen voor Cast om hun collectie dit seizoen toch fysiek te kunnen presenteren, blijkt uit een rondgang langs de exposanten. Fred de la Bretoniere, Shabbies Amsterdam en Mexx (alle drie onderdeel van RNF BV, red.) zagen om veiligheidsredenen af van deelname aan Gallery Fashion & Shoes. Fabienne Chapot staat gewoonlijk op de Premium en Modefabriek, die deze zomer niet doorgingen. “Wij zijn gevraagd om onze schoenen- en tassencollectie te presenteren tijdens de Schoenendagen”, vertelt senior accountmanager Dorien Comello. Ze is tevreden over de deelname. “We hebben enorm veel verrassende en positieve reacties ontvangen uit diverse hoeken, en nieuwe contacten opgedaan met inkopers uit heel Nederland. Al met al een mooie introductie in de schoenenwereld.”

Voorzichtiger inkopen

Vertegenwoordiger Pim Kivits van Mexx, die in dezelfde hal als Fabienne Chapot zit, heeft een ‘rustige zondag en drukke maandag’ achter de rug. “We plannen de meeste afspraken in onze showroom in Drunen en staan hier voor inkopers die daar niet heen kunnen komen. Bijkomend voordeel is dat we hier ook retailers bereiken die nog niet wisten dat Mexx een comeback heeft gemaakt. Sommigen zijn zo enthousiast, dat ze direct een order hebben geplaatst.” Dat horen we van meer exposanten: dat ze blij zijn om weer fysiek zichtbaar te zijn. Of daar nou direct orders uitrollen of niet – dan hebben inkopers de nieuwe collectie in elk geval gezien.

‘Alles ging dit keer een stuk doelgerichter en sneller’

Zo ook ondernemer Jos Jan Greve, die de Schoenendagen aangrijpt om zijn nieuwe merk Giu Giu aan de branche te presenteren. De collectie draait om sneakers en bijpassende tassen van oude jeans, restleer en gerecycled rubber. Raymond Wiegerinck van agentuur Smartdeal staat op de beurs met de duurzame sneakermerken Duuo en Komrads (het laatste merk is nieuw bij Smartdeal, red.). “Ik heb al een paar nieuwe klanten geschreven, maar zie wel dat winkeliers door corona een stuk voorzichtiger inkopen”, zegt Wiegerinck. Dat beaamt Greve. “Het oriënteren valt me een beetje tegen. Winkeliers komen heel gericht. Maar de reacties zijn goed. Na de beurs begint het eigenlijk pas, met het nabellen van leads.” Wat verder opvalt: de stemming is verrassend goed, beter dan je met oog op de huidige crisis zou verwachten. “Natuurlijk heeft iedereen verlies geleden”, zegt Kivits. “De verloren voorjaarsomzet haal je niet meer in. Maar de zomermaanden zijn voor veel retailers die ik spreek wel goed verlopen, en de winterverkoop loopt door het slechte weer van de afgelopen weken al volop.”

Coronaproof opzet

Tenzij straks blijkt dat het aantal besmettingen onder schoenenprofessionals sinds eind augustus significant is toegenomen, lijkt het best te kunnen, een beurs organiseren in coronatijd. Dat liet Igedo Company eind augustus zien met Gallery Fashion & Shoes en Cast nu met de Schoenendagen. Zij het met een ruimere opzet, de nodige veiligheids- en hygiënemaatregelen en ontdaan van alle toeters en bellen. Een gezamenlijke borrel aan het einde van de beursdag zit er logischerwijs niet in – al worden er na afloop wel gin-tonics uitgedeeld. Het is een strategie die navolging vindt; Modefabriek maakte gisteren bekend dat de wintereditie in januari 2021 doorgaat met een nieuwe coronaproof opzet, The Naked Edition. “Alles ging dit keer een stuk doelgerichter en sneller”, ziet David van Kampen, accountmanager bij Dubois (Gant, Sebago, Superga). “Dat is misschien niet zo gezellig, maar je hebt elkaar in elk geval weer even gezien.”

Beeld: Cast