TOP

Dit vonden de exposanten van de ISLN [reportage + audio]

Drie dagen lang stond Cast in Nieuwegein weer in het teken van de Internationale Schoenen- en Lederwarenbeurs Nederland – een van de laatste grote modebeurzen van dit seizoen. Schoenvisie vroeg de exposanten en de organisatie wat zij ervan vonden.

Met alleen nog The Micam op de planning voor volgende week, zijn de grote modebeurzen in Europa zo ondertussen wel afgelopen voor dit seizoen. Als een van de afsluiters vond van zondag 28 tot en met dinsdag 30 augustus in Cast in Nieuwegein nog de Internationale Schoenen- en Lederwarenbeurs Nederland (ISLN) plaats. “We hadden dit maal meer gastexposanten dan vorige keer”, laat Caroline Beitler, assistent beursorganisatie, aan Schoenvisie weten.

Opkomst

Over de opkomst op de zondag was niemand echt te spreken, maar de maandag maakte veel goed. “Zondag was het inderdaad aan de rustige kant”, geeft Beitler toe. “Maar op de maandag liep het goed en hebben we zelfs geplust. Ik kan niet goed zeggen waarom de zondag zo rustig was. Misschien kwam het door het goede weer of wilden mensen nog genieten van hun laatste vakantiedag. Een aantal exposanten waren ervan overtuigd dat het kwam omdat Max Verstappen moest rijden, maar ik denk dat als je echt professioneel met je bedrijf bezig bent, je niet thuis blijft voor Max Verstappen. Maar het gaat volgens mij vandaag de dag meer om de kwaliteit dan de kwantiteit. Je kan gangen gevuld hebben, maar het liefst heb je natuurlijk toch klanten die orders plaatsen.”

Saskia de Graaff van Schoenen van de Graaff viel het ook op dat de zondag erg tegenviel:




Goede handel

“Je merkt wel dat merken die al meerder malen hebben deelgenomen aan de beurs het makkelijker hebben vergeleken met merken die voor het eerst op de beurs staan”, valt Beitler op. “Inkopers zijn wat terughoudender naar nieuwe labels, een merk heeft tijd nodig voordat mensen er vertrouwen in krijgen.” Anton en Jolanda Noijen hebben met DL Sport ook al een goede reputatie en hebben dan ook niets te klagen met hun showroom. Om de paar minuten lopen weer nieuwe inkopers naar binnen om rond te kijken en te orderen:




Aankleding

Cast probeert iedere keer weer meer aandacht te besteden aan de aankleding van de beurs en dat is dan ook goed terug te zien. “We werken met een professioneel bureau die dat voor ons verzorgt”, legt Beitler uit. “We willen dat mensen merken dat het niet een normale inkoopdag is, maar een inspirerende beurs. We willen dat klanten blij worden en enthousiast weg gaan.”

Alisha Staats – oprichter van Cha Label – vindt echter ook dat exposanten wat meer aan de aankleding van hun stands mogen doen:




Vroege/late ISLN

“Voor volgend seizoen heeft Cast twee beurzen gepland staan in plaats van één. “We luisteren altijd naar wat er in de markt speelt en waar er vraag naar is”, vertelt Beitler. “Met de voorbereiding van de beurs merken we altijd dat er twee partijen zijn: mensen die het te vroeg vinden of mensen die het te laat vinden. We hebben voor het volgende seizoen twee beurzen van drie dagen ingepland.”