TOP

Dit is wat je als winkelier moet weten over de mondkapjesplicht

Veel retailers en consumenten hebben er al een voorschot op genomen, maar vanaf dinsdag 1 december is het dragen van een mond- en neusmasker in publieke ruimtes – dus ook winkels – nu verplicht. Dit is wat je als winkelier moet weten over de mondkapjesplicht.

De nieuwe coronawet is op dinsdag 1 december ingegaan. Daarmee wordt het verplicht om een mondkapje te dragen in publieke binnenruimtes. De maatregel geldt ook voor winkels, zowel tijdens de reguliere openingstijden als personal shopping-afspraken. Het kapje mag af als mensen een vaste zitplaats hebben, bijvoorbeeld tijdens een adviesgesprek aan tafel, maar moet weer op bij het opstaan. En ook met een mondkapje op moet iedereen onderling anderhalve meter afstand houden.

Geen sjaals of bandana’s

Volgende punt: waar moet zo’n mondkapje eigenlijk aan voldoen? Het gaat om maskers die de mond en neus volledig bedekken. Een sjaal of bandana omslaan mag niet. Wie de mondkapjesplicht niet naleeft, riskeert een boete van 95 euro. De maatregel geldt voor iedereen vanaf 13 jaar, met uitzondering van mensen die vanwege een beperking of een chronische ziekte niet in staat zijn om een mondkapje te dragen.

Actief deurbeleid

Als een klant zonder mondkapje de winkel binnengaat, bij wie ligt dan de verantwoordelijkheid: bij de klant of bij de winkelier? Bij de klant, zo blijkt op vrijdag 4 december na navraag van Inretail bij het ministerie. Een ondernemer hoeft niet handhavend op te treden en wordt zodoende niet beboet als klanten weigeren een mondkapje in de winkel te dragen. Wel moeten retailers een actief deurbeleid voeren en klanten aanspreken op de mondkapjesplicht, en daarmee naleving van de wet bevorderen.

Duidelijk communiceren

Inretail adviseert winkeliers verder om duidelijk over de mondkapjesplicht te communiceren, bijvoorbeeld door posters bij de entree op te hangen. “Op die manier wordt de klant twee keer aangesproken op de verplichting een mondkapje te dragen.” Willen klanten dit niet, dan mag de winkeleigenaar of -medewerker hen de toegang ontzeggen. Als klanten alsnog de winkel ingaan, zijn ze in overtreding met de wet en kunnen ze daarvoor een boete krijgen. Let wel: zoals hierboven benoemd hebben sommige mensen een vrijstelling, omdat ze bijvoorbeeld vanwege een ziekte of beperking geen mondkapje kunnen dragen.

Beperken in werkzaamheden

Hoe zit het met winkelmedewerkers? Iedereen in de publieke binnenruimte dient een mondkapje te dragen, dus óók ondernemers en hun personeel. Werkgevers moeten de maskers aan hun medewerkers beschikbaar stellen of de mogelijkheid bieden om ze te declareren. Acht uur met een mondkapje op staan, kan fysiek erg zwaar zijn. Werkgevers kunnen ervoor kiezen om hun personeel een spatscherm te laten dragen in plaats van een gezichtsmasker, als dat ten goede komt aan een gezonde en veilige werkomgeving. Het gaat hierbij om face shields die het gezicht volledig bedekken, niet de schermen die je op je kin kunt zetten. De drager moet er dan wel rekening mee houden dat spatschermen niet dezelfde werking hebben als mondkapjes, omdat ze aan de onderkant en zijkanten open zijn. Goed afstand houden dus. Deze maatregel geldt alleen voor winkelmedewerkers, niet voor klanten (behalve degenen in een uitzonderingspositie).


In een eerdere versie van dit artikel stond dat een woordvoerder van het Openbaar Ministerie bij de NOS had aangegeven dat de eerste verantwoordelijkheid voor het handhaven van de mondkapjesplicht in winkels bij de retailer ligt. Daardoor ontstond onduidelijkheid over of winkeliers hiervoor ook beboet kunnen worden. Dat is niet zo; winkeliers moeten een actief deurbeleid voeren, maar krijgen geen boete als klanten zonder mondkapje in de winkel zijn.

Foto: Alexandra Koch via Pixabay