TOP

Dit ging er vooraf aan het faillissement van ETQ in november

Het eerste faillissementsverslag van de curator geeft meer inzicht in wat er precies misging bij het Amsterdamse sneakerlabel ETQ, dat inmiddels een doorstart heeft gerealiseerd.

Foto: archief Schoenvisie

ETQ raakte het afgelopen jaar in conflict met een toeleverancier over een partij schoenen. De levering was aanzienlijk vertraagd en de kwaliteit bleek ondermaats, zo tekent curator Jurgen van den Heuvel op in het eerste faillissementsverslag. Het bedrijf zag zich genoodzaakt om de geleverde schoenen terug te sturen, waardoor de verliezen over 2022 aanzienlijk opliepen.

Verlies van €1,25 miljoen

Ook in de twee voorgaande jaren was het Amsterdamse sneakermerk verlieslatend. De drie BV’s waaronder het bedrijf opereerde (ETQ Holding, ETQ Amsterdam en ETQ Retail) kwamen in 2019 nog uit om een omzet van ruim €2,6 miljoen met een winst van ruim €44.000, maar doken tijdens de pandemie in de rode cijfers. In 2020 zakte de omzet terug naar €2,4 miljoen en bedroeg het verlies €178.000. Het daaropvolgende jaar duikelde ETQ verder naar beneden, met een verlies van bijna €1,25 miljoen op een omzet van ongeveer €1,7 miljoen.

‘Onvoldoende vertrouwen’

De aandeelhouders hadden volgens de curator ‘onvoldoende vertrouwen’ in de toekomst om aanvullende financieringen te verstrekken. Ook pogingen om via andere wegen aan kapitaal te komen liepen spaak. Dat leidde vermoedelijk tot het faillissement in november, al stelt Van den Heuvel de oorzaken nog nader te onderzoeken.

Online doorstart

Van de elf geïnteresseerde partijen deden de huidige aandeelhouders het beste bod. Zij betalen in totaal €750.000 voor de voorraad van 9000 paar schoenen, de IE-rechten en de goodwill voor een doorstart onder de BV’s Micanza en Micanza Holding. Het sneakermerk gaat voorlopig alleen online verder; de huur van de winkel in Amsterdam is opgezegd. Ook de arbeidsovereenkomsten van de acht medewerkers zijn ontbonden. Wel blijft medeoprichter Patrick van der Woude aan het label verbonden als creatief directeur.