TOP

Deze schoenenretailer wint een Dutch Retail Storytelling Awards 2018

Op de modebeurs Soul Salon zijn op 21 januari 2018 de Dutch Retail Storytelling Awards 2018 uitgereikt. Zes modezaken uit vielen in de prijzen. Wie wint in de categorie Leather & Shoes?

Duurzaam importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz heeft zondag 21 januari op Soul Salon in Amsterdam zes modebedrijven uitgeroepen tot winnaars van de ‘Dutch Retail Storytelling Awards 2018’. LEEF heeft naast de Dutch Retail Storytelling Award Kleine Zelfstandigen, ook de Award voor Sustainable Leader in ontvangst mogen nemen.

Mysteryshopper

Onderzoeksbedrijf Mystery Review heeft de winkelbezoeken op de verschillende contactmomenten getoetst. Van etalage (uitstraling), welkomst bij binnenkomst, het contactmoment, toelichting en advies bij aankoop, achtergrond van aankoop, aanvullende verkoop en begroeting bij vertrek.

Bij de Storytelling Awards is er onderscheid gemaakt in zeven categorieën:

  • Leather & Shoes: Ter Steeg Lederwaren in Doesburg
  • Women: Mission in Veenendaal
  • Men: ’t Rondje in Bergen op Zoom
  • Women & Men: Men At Work
  • Denim: De Rode Winkel in Utrecht
  • Eenmanszaken/MKB (waarbij eigenaar tevens inkoper en verkoper is) én Sustainable Leader (voor de winkel die het hoogst gescoord heeft op duurzaamheid): LEEF in Meppel

Leather & Shoes: Ter Steeg Lederwaren in Doesburg

Ter Steeg Lederwaren heeft de prijs in de categorie ‘Leather &
Shoes’ in ontvangst genomen. Ter Steeg Lederwaren is volgens Mystery
Review met afstand de beste in de categorie Leather & Shoes. Door de
open persoonlijkheid en de oprechte interesse van de medewerker, voelt
de sfeer in de winkel prettig. De medewerker stelt meerdere vragen om
achter de wensen van de klant te komen en op die manier de klant
optimaal te kunnen helpen.

Uit het verslag van de mysteryshopper: “De medewerker informeert mij
vakkundig en ik krijg nergens de indruk dat hij mij iets probeert aan te
smeren, echt heel fijn! Hij promoot niet alleen duurzaamheid, hij gaat
ook echt in op mijn klantbehoefte.”

Eenmanszaken & MKB: LEEF in Meppel
Sustainable Leader: LEEF in Meppel

‘LEEF heeft is uitgeroepen tot winnaar in de categorie ‘Kleine Zelfstandigen’ en heeft de Sustainable Leader Award in ontvangst genomen. Met op alle onderdelen een mooie winst heeft LEEF de Award Kleine Zelfstandigen met recht gewonnen. Daarnaast hebben zij ook de meeste punten op het gebied van duurzaamheid en hebben daarmee ook de Sustainable Leader Award weten te bemachtigen.’

“De medewerkster vertelt trots dat zij alleen Nederlandse merken verkopen, maar dat het geproduceerd wordt in China en Tunesië. Ze verkopen puur recycling jeans!” zegt de mysteryshopper over duurzaamheid in de winkel. Ook op de andere gebieden heeft LEEF veel punten behaald en dit is voornamelijk te danken aan de servicegerichtheid en behulpzaamheid van de medewerker. Ook wordt de combinatie tussen woonaccessoires en kleding gewaardeerd door de klant.

Bekijk hier alle genomineerden voor de Storytelling Awards 2018

Beter waardering voor klantcontact

Opvallend is dat er ten opzichte van voorgaande jaren een duidelijke stijging is in de waardering van het eerste klantcontact. 73% van de retailers scoren positief op het klantcontact. Volgende Mystery Review is dit toe te schrijven aan het toegenomen aantal retailtrainingen in hospitality.

Investeren in personeelstrainingen loont

Veel retailers investeren in personeeltrainingen, waarin voornamelijk de aandacht gericht wordt op de klantgerichtheid van de winkelmedewerkers. Retailers scoren hoog bij het welkom heten in de winkel, contact maken met de klant en het afscheid nemen van de klant.

Deze punten zijn voor verbetering vatbaar

Er is daarnaast gekeken naar productadvies en kennis over duurzaamheid. Op het gebied van klantbehoefte en advies wordt er over het algemeen slecht gescoord op de volgende onderdelen: het vragen naar persoonlijke smaak, het doorvragen naar de kern van de wens van de klant, het advies gegeven waarmee ingespeeld wordt op deze factoren en vervolgens het daadwerkelijk helpen met het maken van een keuze.

Daarnaast scoort het verrassingselement ook matig, de klanten worden niet verrast door de kennis en informatie van de medewerkers. Hoge waarderingen op dit gebied zijn er ook, het aanbieden van goede alternatieven en het presenteren van de artikelen met enthousiasme en passie worden als positief ervaren. Waaruit de positieve uitkomst van hospitality trainingen weer naar boven komt.

Bij het onderdeel duurzaamheid wordt overal een matig gescoord: informatie geven over waar en hoe het merk geproduceerd wordt en of dit op een duurzame manier gedaan wordt, welke merken in de collectie duurzaam zijn, het gebruiken van duurzaamheid als motivatie voor de klant om het product aan te schaffen en het feit dat de medewerker enthousiast/trots is op het verkopen van duurzame merken.

Dat terwijl persoonlijke aandacht en betrouwbaarheid een belangrijkere motivatie in de aankoopbeslissing. Personeel is het visitekaartje van de winkel. Doorslaggevend in de hedendaagse verkoop is dat winkelpersoneel deze achtergrond meeneemt in het verkoopgesprek.

Gunfactor

Cécile Scheele, eigenaar Goodbrandz, Soul Salon en initiator StoryTelling Awards: “Consumenten zijn steeds kritischer, worden steeds bewuster en zijn op zoek naar authenticiteit. Voor retailers is dit een belangrijke kans om zich te onderscheiden. Daar waar winkelstraten en winkelconcepten de afgelopen jaren steeds meer op elkaar zijn gaan lijken, ligt er juist een kans om een enorme gunfactor te creëren door mooie verhalen te kunnen vertellen over de merken die je verkoopt. Het is positief om een groei in hospitality te zien. Een volgende waardevolle ontwikkeling zou een groei in productkennis en kennis van duurzaamheid kunnen zijn.”