TOP

Detailhandel Nederland pleit voor hbo voor de retail

Detailhandel Nederland wil dat er een hbo voor de handel komt. Dat heeft de nieuwe voorzitter Guido van Woerkom gemeld op nieuwszender BNR.

Detailhandel Nederland, belangenbehartiger van 110.000 winkels met bijna 700.000 medewerkers, pleit voor een aparte hbo-opleiding voor de handel. Van Woerkom wil daar ook het middelbaar onderwijs bij betrekken door een opleidingspiramide te maken voor de sector op middelbaar en hoger niveau. Tegen nieuwszender BNR zegt de voorzitter dat opleidingen als de hbo Small Business en Retail ter discussie staan en dat de handelssector goed onderwijs verdient.

 

Focus op internet

 

De opleidingen moeten volgens de voorzitter aandacht besteden aan goed financieel management, marketing en IT. “Niet alleen de IT voor de back office, maar ook in internettoepassingen. Het internet hoort gewoon bij de detailhandel, net zoals de ambulante handel dat doet. Tussen de 50 en 70 procent van de detailhandelsomzet op internet komt uit kanalen die ook gewoon winkels hebben.” 

 

‘Best jaloers’

 

Volgens Van Woerkom kan zo’n Hogeschool voor de Handel de kunst afkijken van het horecaonderwijs. Van Woerkom is tevens voorzitter van Raad van Toezicht van de hotelschool in Den Haag en zegt ‘best wel jaloers te zijn’ op hoe de horeca zijn onderwijs heeft geregeld. “Niet alleen met hogere hotelscholen, maar ook met middelbare hotelscholen. En je ziet dat horeca een exportproduct is geworden. Overal in de wereld kom je Nederlanders tegen die goed onderwijs hebben gehad.” 

 

Vitaal maken winkelstraten

 

Een andere grote uitdaging van de voorzitter is het vitaal maken van de winkelstraten, die kampen met grote leegstand. Om het tij te keren, maakt Detailhandel Nederland momenteel met gemeenten zogeheten Retaildeals. Dat is een onderdeel van de Retailagenda, een landelijk actieplan om winkelgebieden nieuw leven in te blazen. “Dat houdt in dat er meer geconcentreerd gaat worden en dat er afscheid genomen wordt van winkelgebieden waar eigenlijk geen economisch potentieel meer voor is.”

 

Aanzuigende werking

 

Van Woerkom gelooft dat er een aanzuigende werking uitgaat van concentratie van grootwinkelbedrijven in winkelgebieden en dat kleine retailers daarvan profiteren. “Slagers, bakkers, opticiens hebben ook baat bij de trekkracht van die grote bedrijf die een hele hoop klanten trekt en als je daar in de buurt zit, dan warm je je ook.”