TOP

Dennis de Boer lanceert nieuw schoenenmerk: Swoodies

Na ruim twintig jaar in de schoenen, waarvan de laatste tien jaar als zelfstandig agent, komt Dennis de Boer nu met een eigen merk: Swoodies. “Als de winkels weer open mogen, zullen we de consument meer dan ooit moeten prikkelen met vernieuwende collecties.”

Een nieuw merk lanceren tijdens deze strenge lockdown, dat getuigt van lef. Vanwaar deze stap? “Het idee is natuurlijk niet van de ene op de andere dag ontstaan, veel beslissingen zijn al voor de verplichte winkelsluiting genomen. Het zaadje is eigenlijk al jaren geleden geplant, toen ik als zelfstandig agent voor s.Oliver werkte. In die periode ontdekte ik dat ik graag meer invloed wilde hebben op het product dat ik verkocht; ik wilde zelf verantwoordelijk zijn voor het collectionele verhaal. Daar is Swoodies uiteindelijk uit voortgekomen, met de hulp van mensen die in me geloven en een fabriek die goed meedenkt. Ik had de lancering best een seizoen kunnen uitstellen, maar heb dat bewust niet gedaan. Als de winkels weer open mogen, zullen we de consument meer dan ooit moeten prikkelen met vernieuwende collecties. Ik denk dat ik daar met Swoodies een bijdrage aan kan leveren.”

Hoe ziet de eerste collectie eruit? “Swoodies heeft een duidelijk eigen DNA. Geen high-end fashion, maar stoere en commerciële collecties voor vrouwen die weten wat er speelt in de mode. Daar ligt mijn kracht. Dat heb ik vertaald naar een compacte en duidelijke collectie (18 modellen met in totaal 35 posities) van westernlaarzen, biker- en combatboots en hoge Chelsea’s.”

Waarin zit precies de vernieuwing? “Ik denk dat we een beetje doorgeslagen zijn in wat vernieuwing moet zijn. Bij Swoodies zit de vernieuwing niet in experimentele modellen, maar in het materiaalgebruik, de scherpe prijzen en een goede marge voor de retailer (vanaf 2.7). We hebben bijvoorbeeld een lange leergevoerde westernlaars in de collectie met een winkelverkoopprijs van €169,95. Dat is niet duur.”

Groothandel Comforta Nieuwkoop B.V. neemt de backoffice-activiteiten op zich. Hoe is die samenwerking ontstaan? “Voor ik bij s.Oliver begon, heb ik negen jaar voor Comforta gewerkt. Het contact is altijd goed gebleven. We werken ook samen voor het Spaanse merk Yokono, waarvoor ik verantwoordelijk ben voor de verkoop in Nederland. Het was logisch om Swoodies in die samenwerking mee te nemen.”

Hoe gaan jullie te werk bij de introductie, in dit door corona gedomineerde verkoopseizoen? “We richten ons op de betere (zelfstandige) schoenenwinkelier. We hebben de samplecollectie net binnen en zullen de komende weken klanten gaan benaderen. Dat zal vooral telefonisch, per mail of in Cast gebeuren, want winkels bezoeken is nu lastig. Het zou echt helpen als de mode- en schoenenzaken op korte termijn weer open mogen en de keten weer op gang kan komen. Dan zie ik in ieder geval genoeg mogelijkheden.”

Beeld: Swoodies