TOP

Dejavu gooit het roer om: ‘In een veranderende markt moet je een nieuwe plek innemen’

Dejavu gaat het in de toekomst anders aanpakken. Het bedrijf voegt twee nieuwe merken toe en gooit het roer om bij eigen merk Texel Footwear. Chiel de Boer: “We waren niet tevreden over hoe het de laatste paar jaar is gegaan.”

“De verandering zit hem hoofdzakelijk in ons eigen merk Texel Footwear”, vertelt Chiel de Boer van Dejavu aan Schoenvisie. Het bedrijf gaat komende periode veel veranderingen doorvoeren. Naast dat het eigen merk een vernieuwing krijgt, zijn er ook twee nieuwe merken toegevoegd aan het agentuur: MTNG Originals en Fantasy Sandals. “Alleen het Portugese Softinos hebben we behouden. Het ging afgelopen tijd moeizaam met dit merk in Nederland, maar ze hebben dermate verbeteringen doorgevoerd in de collectie – versteviging van de zolen en uitneembaar voetbed – dat wij denken dat hier ook een toekomst voor is.”

Wat maakt de nieuwe merken speciaal?

“Van het Griekse Fantasy Sandals waren we meteen erg gecharmeerd. Zij hebben leuke, jonge sandalen met veel comfort en voor een commerciële prijs. Daarnaast zijn we met MTNG Originals in contact gekomen. Het moederbedrijf  MTNG is een behoorlijk groot bedrijf dat per jaar maar liefst twee miljoen paar schoenen produceert. Wij gaan werken met sublabel MTNG Originals wat staat voor alleen maar leren producten. Ze hebben een goed designteam met mooie ontwikkelingen.”

Wat gaan jullie veranderen bij Texel Footwear?

“Voorheen brachten we een kleine, eigen collectie die we volledig zelf ontwikkelden. Dat bleek allemaal redelijk gecompliceerd te zijn dus hebben we nu twee fabrikanten gevonden die deels eigen collecties maken en deels voor ons werken. Voor zomer 2017 hebben we een kleurrijke  sandalencollectie neergezet. Daarnaast presenteren we ook een prachtige collectie in kleine en grote maten voor vrouwen: van maat 32 tot 45.”

“De collectie wordt dus sterk uitgebreid. Winkeliers krijgen niet meer een kleine, beperkte collectie te zien, maar een volwassen, commerciële  collectie.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om deze veranderingen door te voeren?

“We waren niet tevreden over hoe het de laatste paar jaar is gegaan en zijn opzoek gegaan naar nieuwe merken en veranderingen in ons eigen merk. We hebben ooit Texel Footwear laten registeren omdat het niet alleen een eiland is, maar ook een merk. Iedereen kent de Texelse dekbedden en speciaal bieren, dus waarom niet ook schoenen.”

Ging het dan niet goed met het bedrijf?

“Niet goed is een groot woord, maar het ging niet goed genoeg. Dat heeft te maken met de veranderingen in de markt. Vanaf het moment dat de crisis begon en internet heel sterk in de branche begon te komen, werd het voor de winkelier moeilijker. In zo een veranderende markt moet je ook een nieuwe plek innemen en daar zijn we nu hard mee bezig.”

Hoe zien jullie de toekomst voor je?

“We hebben sinds januari de veranderingen doorgevoerd en met ingang van zomer 2017 zal het in de markt gebracht worden. Ik heb best hoge verwachtingen ervan. MTNG is een speler met veel mogelijkheden, zoals voorraad in het seizoen, tussencollecties etc. We hebben al ervaring in kleine en grote maten en sandalen en dat liep altijd erg goed, dus we verwachten dat de uitgebreide collectie van Texel Footwear daar niet aan onder doet.”