TOP

De visie van Stephanie Bruin van Shoes by Stef: ‘Ik geloof nog steeds in de beleving van een stenen winkel’

Op woensdag 3 mei opende Stephanie Bruin een nieuwe schoenenwinkel in Ommen genaamd Shoes by Stef. Wat beweegt haar om in deze lastige retailwereld een nieuwe shop te beginnen? “Vanaf de Maxi-Cosi namen mijn ouders me al mee naar schoenenvakbeurzen. Ik wil een nieuw concept neerzetten.”

Van haar moeders kant is ze de derde generatie die in de schoenen zit en van haar vaders kant de zesde. Stephanie Bruin is opgegroeid tussen de schoenendozen. “Vanaf de Maxi-Cosi ga ik al mee naar vakbeurzen”, vertelt ze aan Schoenvisie. Als dochter van de eigenaren van Schoenenhuis Jan Pas wordt Bruin dan ook vaak gevraagd of zij zelf door wil gaan in de schoenenwereld. “Ik zei altijd ‘nee’, tot een half jaar geleden.”

Op 3 mei 2017 opende Bruin haar eigen winkel Shoes by Stef in Ommen.

Hoe kwam je op het idee een schoenenwinkel te openen?

“Mijn ouders werden een half jaar geleden benaderd door de gemeente met de vraag of ze een schoenenwinkel wilden beginnen in Ommen, maar de locatie lag te dicht bij de eigen winkels waardoor ze besloten het niet te doen. De gemeente belde uiteindelijk nog een keer om te vragen of ze het zeker wisten, anders zouden ze verder zoeken omdat ze merkten dat er veel vraag was naar een schoenenwinkel. Toen ik zat te dagdromen, zag ik een winkel voor me en besloot om zelf gewoon iets te starten. Mijn eigen visie en mijn eigen concept.”

Een half jaar is wel erg kort dag…

“Zeker, toen ik de sleutel kreeg en de financiering was rond, stond de winkel er binnen drie weken. Ik heb uiteindelijk een gedeelte van de collectie via mijn ouders geregeld. Daarnaast ben ik ook met mijn moeder door Brabant gereden om schoenen in te kopen en heb ik met een leverancier van mijn ouders goede afspraken kunnen maken. Het is super om zo’n leverancier te ontmoeten die een startende ondernemer zo in het zadel wil helpen. Die net zoals mij anders denkt en daar mij super mee helpt. Hierdoor heb ik leuke ‘snoepjes’ in de winkel gekregen en kunnen we steeds bijsturen. Ik ben erg blij dat ik haar heb leren kennen.”

Heb je veel geleerd van je ouders over ondernemer zijn in schoenen?

“Enorm veel. Ik ben er van jongs af aan al dagelijks mee bezig geweest, maar je ziet ook zeker de minpunten ervan. Een schoenenwinkel hebben, ziet er heel leuk uit, maar ik heb altijd al de kanttekeningen ervan gezien. Ik weet bijvoorbeeld heel goed dat als het warm weer is, iedereen op het terras zit en dat consumenten minder snel gaan shoppen.”

Waarom besluit je dan toch om in een zware retailwereld een nieuwe shop te beginnen?

“Iedereen heeft het zwaar gehad met de economische crisis. De vraag van de consument is anders geworden, dat heb ik duidelijk gemerkt bij de winkels van mijn ouders en daar hebben zij ook wel last van gehad. Ik geloof nog steeds in de beleving van een stenen winkel, maar je moet niet standaard zijn. Je moet wel een ander concept neerzetten.”

Wat maakt Shoes by Stef onderscheidend?

“Ik kijk erg naar de prijs-kwaliteitverhouding van de schoenen, mijn verkoopprijzen liggen rond de 100,-. Om beleving te creëren, kleed ik de winkel aan met leuke accessoires zoals tassen en sjaals. Ik heb ook gekozen voor interieur dat mooi en van deze tijd is, maar wat niet te duur is. Ik wil niet dat de winkel de komende tien jaar er hetzelfde uit ziet. Over iets van een half jaar wil ik kleine aanpassingen doorvoeren zodat de shop vernieuwend blijft en de consument nieuwsgierig blijft. Ook houd ik ervan dat dingen niet standaard zijn. Ik heb bijvoorbeeld een open magazijn, de afscheiding van de winkel naar het magazijn is een trailwerk.”

“Persoonlijk vind ik 3 dingen belangrijk en leuk in het leven. Nummer 1 is schoenen. Nummer 2 is familie. Ik wil een sfeer creëren waar consumenten zich thuis voelen met daarbij een kopje koffie, een wijntje en wat lekkers. Nummer 3 is reizen. Steeds weer nieuwe steden en culturen ontdekken, inspiratie opdoen en nieuwsgierig blijven naar de rest van de wereld. Dat wil ik ook doorvoeren in mijn winkel. Dat mensen steeds weer even komen kijken wat voor nieuws er is of gewoon om even inspiratie op te doen.”

“Ik richt me op het modische publiek voor mannen, vrouwen en kinderen. Ook helpen wij de consument met passen en adviseren we schoenen die niet alleen lekker zitten, maar ook passen bij de stijl van de klant. Daar ligt mijn kracht.”

Ga je ook online?

“Ik ben momenteel nog bezig met de website, maar die gaat er zeker komen. Ik gebruik het wel alleen als etalage dus consumenten kunnen er niet kopen. Ik denk dat je pas echt goed online kan verkopen als je schoenen in de sale doet voor minimaal 50% korting. Dat heb ik momenteel nog niet, dus het blijft voor nu bij de winkel. Daarnaast ga ik wel veel tijd besteden aan social media.”

Hoe zie je de toekomst van de winkel?

“Tot nu toe gaat het hartstikke goed. Mensen zijn enorm enthousiast en ik merk duidelijk dat er behoefte was aan een schoenenwinkel. Ze vinden de producten en de sfeer leuk dus het is fijn dat het nu al zo goed aanslaat. Ik wil eerst dat alles op rolletjes loopt, daarna ga ik verder dagdromen.”