TOP

De visie van Mart Kot van Cottelli: ‘We halen klanten letterlijk naar ons toe’

Behalve doorzettingsvermogen en vakkennis is een onderscheidende kijk op ondernemen tegenwoordig onmisbaar in de schoenenretail. In deze rubriek staat daarom de visie van een retailer centraal. In deze aflevering is Mart Kot, eigenaar van Cottelli Podologie & Schoenen, aan het woord. Cottelli trekt klanten uit heel Zeeland. Hoe doet Kot dat?

Het verzorgingsgebied van Cottelli Podologie & Schoenen is vele malen groter dan het kleine ’s-Gravenpolder (aantal inwoners: 4603). De schoenen- en voetenspecialist trekt klanten vanuit heel Zeeland. “Alleen Zeeuws-Vlaanderen blijft wat achter”, vertelt eigenaar Mart Kot. “Mensen moeten namelijk tol betalen – twee keer vijf euro – voor de Westerscheldetunnel. De tunnel is twee of drie dagen per jaar tolvrij en dat merken we direct.” Lachend: “Dan is het hier heel druk. De behoefte om hier te winkelen, is er dus wel. Vanaf volgend jaar willen we de kosten gaan vergoeden en klanten die door de Westerscheldetunnel moeten een tientje korting op hun aankoop geven.”

Gezellig uitje

Kot ziet volop mogelijkheden voor groei in de markt. De eigenaar is continue bezig (nieuwe) klanten naar de Cottelli-winkels in ’s-Gravenpolder en Numansdorp te trekken en heeft daar inventieve manieren voor. Zo introduceerde hij drie jaar geleden een gratis haal- en brengservice. Het idee ontstond toen hij een jonge vrouw, die samen met haar moeder naar de winkel was gekomen, hoorde zeggen: “Mam, het lijkt me beter dat je meteen twee paar schoenen koopt, want ik heb de komende weken geen tijd om je hier nog eens naartoe te rijden.”

“Daar zag ik een kans”, vertelt Kot. “Óf we moeten zorgen dat mensen die niet mobiel zijn hier alsnog kunnen komen, óf we moeten met de schoenen naar de mensen toe. Dat laatste werkt niet, omdat je te dan te veel schoenen uit de winkel moet halen. Zodoende besloten we klanten op afspraak op te halen en weer thuis te brengen. Dat vinden ze heel leuk. Het zijn toch oudere mensen, sommigen zijn eenzaam en zien soms dagen niemand. We proberen er voor hen echt een gezellig uitje van te maken.” De service kost Kot bijna niets, alleen benzine. “Als we iemand ophalen, grijpen we die gelegenheid meteen aan om folders in de brievenbussen te stoppen en onze service te promoten. Hier vlakbij is een dorp met veel verzorgingstehuizen, daar ligt mijn focus op als ik iets nieuws probeer.”

Unieke specialisatie

Het concept van Cottelli Podologie & Schoenen is gericht op 55-plussers. De specialist combineert zorg en retail; de twee winkels zijn gekoppeld aan een podologiepraktijk. “Meestal moeten mensen voor zooltjes en schoenen naar verschillende adressen”, zegt Kot. “Bij ons kunnen ze terecht voor allebei. Het werkt twee kanten op. Mensen die hier binnenkomen voor een afspraak met onze specialisten kunnen hier meteen een schoen uitzoeken waar hun zooltjes in passen. Mensen die hier binnenkomen voor een nieuw paar schoenen en aangeven voetklachten te hebben, worden doorverwezen naar de praktijk.” Dochter Jonella heeft zich gespecialiseerd in podoposturale therapie (houdingscorrigerende therapie waarbij gebruik wordt gemaakt van inlegzolen, red.). Volgens Kot biedt geen enkele andere praktijk in de omgeving die specialisatie. “Ook dat is een manier om je te onderscheiden.”

Potentiële schoenenkopers

De podologiepraktijk groeit hard; gemiddeld krijgt Cottelli er tien tot vijftien nieuwe patiënten per week bij. Dat zijn ook weer potentiële nieuwe schoenenkopers. De praktijkruimtes zijn bewust achter in het pand ingericht, zodat mensen wel door de winkel moeten lopen. Door die snelle groei zijn de wachttijden flink opgelopen. Kot: “Mensen zijn van ons gewend dat ze drie maanden moeten wachten voor een afspraak. Onze klanten vonden het nooit erg om te wachten, maar ik denk wel dat ze blij zijn om te horen dat ik net twee nieuwe podologen heb aangenomen. Als je je klantenbestand wil uitbreiden, moet je ook de capaciteit hebben om dat op te vangen.”

Onverwachte samenwerkingen

Naast het verbeteren van de service zoekt Kot de groei vooral in verdere samenwerking met andere disciplines. Soms in onverwachte hoek: “Niet veel mensen weten dat het dragen van een bril je houding kan veranderen. Je ogen zijn voor 60 procent verantwoordelijk voor het aansturen van je houding en op het moment dat het daar fout zit, krijg ik dat natuurlijk nooit goed met steunzooltjes alleen. Dan moet ik ook een oogmeting laten doen. Nu stuur ik mensen door naar een opticien, straks kunnen we dat misschien intern oplossen.”

“Een voorwaarde is wel dat er voldoende ruimte is en die heb ik nu niet – onlangs heb ik mijn eigen kantoor afgestaan om plaats te maken voor de nieuwe podologen. Eén van de opticiens waar we mee samenwerken zit in Heinkenszand en er zijn nieuwe contacten met een opticien in Tholen. Daar hebben wij een derde praktijk (bij Quist Schoenen, red.). Wellicht kunnen we die in de toekomst verder uitbouwen.” Hij voegt toe: “Daar worden de wachttijden namelijk óók steeds langer.”

Cottelli Podologie & Schoenen

Sinds: 2000 (sinds 2003 als Cottelli Podologie & Schoenen)

Segment: Middenhoog/hoog (comfort)

Merken: Durea, Finn Comfort, Gabor, Hartjes, Hassia, Mephisto, Solidus, Waldläufer, Wolky, Xsensible (comfort), Lowa en Meindl (wandelschoenen)

Vloeroppervlak: 100 m² (’s-Gravenpolder) en 120 m² (Numansdorp)

Personeel: 15


Meer lezen over Cottelli Podologie & Schoenen? In Schoenvisie 7, die op 8 september verschijnt, geeft Mart Kot een kijkje in de kassa van de winkel in ’s-Gravenpolder. Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.