TOP

De visie van Marcel Schmit van Shuz: ‘We willen onze klanten een ‘wauw-gevoel’ geven’

Behalve doorzettingsvermogen en vakkennis is een onderscheidende kijk op ondernemen tegenwoordig onmisbaar in de schoenen- en moderetail. In deze rubriek staat daarom de visie van een retailer centraal. In deze aflevering is Marcel Schmit, algemeen directeur van de schoenenketen Shuz, aan het woord. “Online aanwezigheid hoort er tegenwoordig gewoon bij.”

2012 was een belangrijk jaar voor het schoenenconcern van de familie Schmit. “Een jaar eerder hadden we de koppen bij elkaar gestoken en besloten sterk in te gaan zetten op de online verkoop”, vertelt algemeen directeur Marcel Schmit, die het familiebedrijf samen met zijn broer Wilmar en Rob runt. “De vraag was alleen: hoe moeten we dat vermarkten?”

De onderneming is door de jaren heen gegroeid door andere, goedlopende familiezaken aan zich te binden. Voor de continuïteit werden de winkels onder de oorspronkelijke naam voortgezet. Schmit: “Zodoende werkten we met zo’n zes verschillende namen. Niet de beste uitgangspositie als je een webshop wilt beginnen.” Om de herkenbaarheid te vergroten, besloot de familie in 2012 om alle verkooppunten samen te brengen onder één naam: Shuz (Shuz by Schmit, Shuz by Vollaerts, etc.). Webwinkel Shuz.nl werd bijna gelijktijdig gelanceerd.

Hand in hand

Als retailer móét je tegenwoordig online aanwezig zijn, vindt Schmit. “Het hoort er gewoon bij. Maar: laten we vooral proberen de clicks & bricks hand in hand te laten gaan. Het is de bedoeling dat onze winkels en webshop in een mooi, gelijkmatig tempo groeien.” Dat laatste wil Shuz bijvoorbeeld bereiken door samen te werken met modezaken. De schoenenketen heeft shop-in-shops geopend bij Van der Kam (Amersfoort en Zutphen), Leurink Mode (Borne), Mull Mode (Castricum) en Uniek Mode (Reusel) en strijk binnenkort neer in Modehuis Blok (Uithoorn).

Driehoek

Fysieke winkels kunnen niet zonder een webshop en een webshop kan niet zonder een fysiek verkooppunt, vindt Schmit. “Online en offline versterken elkaar echt. Zo krijgen we regelmatig klanten over de vloer die ons van internet kennen en helemaal verrast zijn ons in de winkelstraat te zien.” Bij Shuz zijn de fysieke winkels en webshop onderdeel van één geheel.

“Alles is met elkaar verbonden. Modellen die in de fysieke winkel niet aanwezig zijn, kunnen via de webshop alsnog besteld worden. Online hebben klanten inzage in de voorraden van de fysieke winkels en kunnen ze schoenen in een winkel naar keuze reserveren of laten bezorgen. Wij zien het als een driehoek: winkels, webshop en de klant.”

De wow-factor

De Shuz by Schmit-winkel in Alkmaar is in mei genomineerd voor een Dutch Retail Experience Award 2017 (in de categorie Best Customer Experience Award – Leather & Shoes, red.). “Een eer”, vindt Schmit. “We besteden heel veel aandacht aan de beleving en het serviceniveau in onze winkels en het is mooi om te zien dat wij daar – als ik op de nominatie af ga – blijkbaar beter in zijn dan anderen.”

Wat betekent beleving voor hem? “Dat je klanten een reden geeft om langer in je winkel te blijven. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je ze nooit kunnen zeggen: ‘Wat saai, hier kom ik niet meer.’ We proberen onze klanten altijd te verrassen, of dat nou met onze collectie, service of instore events is.”

schmit_alkmaar_065

Naast schoenen kun je bij Shuz onder meer terecht voor sieraden, geurtjes en zonnebrillen. De vestigingen in Wassenaar en Enschede gaan nog een stapje verder met shop-in-shops van Taschen (uitgeverij van luxe koffietafelboeken, red.). Schmit: “Niet dat we daar nou zoveel extra omzet op draaien, maar daar is het ons ook niet om te doen. We willen onze klanten een ‘wauw-gevoel’ geven.”

De instore events dienen hetzelfde doel. Dat gaat van visagistes die een weekend meedraaien, tot leertatoeëerders die lederen schoenen customizen. Ook de medewerkers hebben een belangrijke rol. “Zij zijn het gezicht van onze zaak. We zetten sterk in op kennis van zaken, service en klantvriendelijkheid. Dat is ook wat onze klanten van Shuz verwachten: deskundig personeel dat hen serieus neemt en van goed en eerlijk advies voorziet.”

Jarenlange samenwerking

Shuz verkoopt stijlvolle kwaliteitsschoenen voor mannen, vrouwen en kinderen in het middenhoge segment. Schmit: “Alle trends die ertoe doen, proberen wij aan te bieden. Wat er niet meer toe doet, gaat eruit. Daardoor zijn sommige merken helaas maar kort bij ons te zien.” Daar staat tegenover dat relaties met andere leveranciers decennia terug gaan; zo werkt de familie Schmit al sinds de jaren ’50 samen met Van Bommel. “Die samenwerkingen hebben door de jaren heen wel een ander karakter gekregen”, zegt Schmit. “Tegenwoordig werken we veel meer als partners samen. Er is meer en beter contact, ook gedurende het seizoen. Je hebt elkaar toch nodig.”

Van alle tijden

Hoe ziet hij de toekomst van de schoenenbranche? “De komende jaren zullen er nog meer schoenenwinkels verdwijnen, ben ik bang. Grotendeels door een gebrek aan opvolging – er is een grote groep zelfstandige schoenenretailers die al jaren aan het ploeteren is en ik kan me goed voorstellen dat hun kinderen liever een andere carrière kiezen.”

Ook verwacht hij dat de kloof tussen de stadscentra en dorpskernen groter zal worden. “De kleinere kernen zullen meer een verzorgende functie krijgen, waar je terecht kunt voor je basisbehoeften. Ter illustratie: boodschappen doe je om de hoek, terwijl je jouw nieuwe zomergarderobe liever koopt in een omgeving die inspireert en een groot aanbod heeft. Ik geloof dat de consument zeker bereid is om daar iets verder voor te reizen.”

De retail mag dan volop in beweging zijn, de behoefte aan nieuwe schoenen is van alle tijden. “Mensen zullen altijd schoenen blijven kopen”, zegt Schmit. “Ze slijten en moeten op een gegeven moment vervangen worden. Als je je zaken goed op orde hebt en de klant via de juiste kanalen weet te bereiken, zullen ze altijd naar je toe blijven komen.”


Shuz

Sinds: 1901. Shuz by Schmit in Alkmaar ging in 1986 open.

Segment: Middenhoog

Merken: Vrouwen: bijna 200, o.a. Hogan, Maripé, Pertini en Sendra. Mannen: 120, o.a. Greve, Magnanni, Nubikk en Van Bommel. Kids: o.a. Bunnies Jr., Clic! en Gioseppo.

Vloeroppervlak: 200 m²

Personeel: ‘Een flink team’