TOP

De visie van Edwin en Patrick van Dael van Van Dael: ‘Wij zijn een familiebedrijf dat altijd al voor vernieuwing heeft gestaan’

Edwin en Patrick van Dael zijn de vijfde generatie in familiebedrijf Van Dael. Om de onderneming toekomstbestendig te maken voor hun kinderen, besloten de twee om de schoenenwinkel in Arnhem een metamorfose te geven met als eyecatcher de ‘Flobo’-muur. “We hebben de puntjes op de i moeten zetten, maar we hebben er wel altijd vertrouwen in gehad.”

Waarom hebben jullie besloten de winkel te verbouwen?

Edwin van Dael: “Wij zijn een familiebedrijf dat altijd al voor vernieuwing heeft gestaan. Onze kinderen zullen langzaam maar zeker in het bedrijf gaan werken en het uiteindelijk overnemen. We wilden voor hen iets moois en toekomstbestendigs neerzetten. Daarnaast merkten we dat we niet meer verder konden uitbreiden in het oude pand terwijl het bedrijf wel groeide. Toen de winkel naast ons vrij kwam te staan, hebben we geen seconde getwijfeld.”

“We zijn een jaar lang bezig geweest met het bedenken wat we met het pand konden doen. Onze buurman ging door een faillissement heen waardoor de afwikkeling langer duurde dan verwacht. We wisten niet wanneer we met het nieuwe pand aan de slag konden, dus zijn we een outlet begonnen in Wageningen. Maar een outlet zijn wij niet van nature, we willen gewoon mooie schoenen verkopen.”

Van Dael Arnhem verbouwde shop (10)

Waarom hebben jullie voor deze inrichting gekozen?

“We hebben veel rondgekeken en zijn bij veel bedrijven geweest die schoenenwinkels inrichten, alleen kwamen we daar iedere keer weer op hetzelfde stijltje uit. Het is allemaal al een keer ergens neergezet. We kregen contact met Medie Janssen Interieurdesign – wie nog nooit een schoenenwinkel had ingericht – en dat klikt meteen.”

Wat is er allemaal veranderd?

“Vroeger waren we wat meer behoudend, maar de winkel is nu open, transparant en toegankelijk. We hebben afscheid genomen van de etalages. Daar hebben we lang over getwijfeld omdat de etalage altijd ons visitekaartje was, maar door dat weg te halen, merk je dat mensen makkelijker naar binnen kijken. Hierdoor is veel meer traffic ontstaan. Daarnaast hebben we een koffiehoekje gecreëerd voor de gezelligheid en ook zodat klanten even tot rust kunnen komen. Zo iets kost ons niet veel en we hebben nu toch de ruimte.”

Van Dael Arnhem verbouwde shop (11)

Is het merkenpakket ook veranderd?

“We hebben ons portfolio kunnen aanvullen en uitbreiden omdat we nu meer magazijnruimte hebben. De doelgroep is daardoor ook veel breder geworden. Voorheen waren we er echt voor de tweeverdieners, maar nu stapt er ook een jonger publiek binnen. Daarnaast brengen we nu modisch comfort. Daar was al vraag naar, maar we hadden er nooit ruimte voor.”

Een eyecatcher in de winkel is natuurlijk de ‘Flobo’-muur. Hoe is die ontstaan?

“In de auto. We kwamen net van Medie Janssen vandaan en ik zei tegen mijn broer dat ik met één wand iets geks wil doen. Ik was vroeger altijd fan van de snackautomaten en zo kwam het idee, als een soort ode naar de Febo. Ik heb veel weerstand gehad omdat iedereen vond dat ik de beste vierkante meters van de winkel verspilde, maar ik heb toch doorgezet. Ik heb de apparaten opgezocht, wat uiteindelijk nog een enorme uitdaging bleek te zijn. Nu is de ‘Flobo’-muur een groot succes.”

Hoe werd de tijdelijke outlet in Wageningen ontvangen?

“We wilden daar eigenlijk voor zes weken huren, maar dat wilde het vastgoedbedrijf niet dus hebben we gezegd dat we er tot het eind van het jaar zitten. Maar het loopt zo boven verwachtingen goed dat we mensen hebben moeten aannemen speciaal voor die winkel. We zijn nu dus aan het kijken of we er misschien blijven zitten.”

Het waren moeilijke jaren voor de schoenenbranche, hoe gaat het in het algemeen met Van Dael?

“Iedereen heeft last gehad van de crisis en wij dus ook. We hebben de puntjes op de i moeten zetten, maar we hebben er wel altijd vertrouwen in gehad. Onze fysieke winkels zijn onze core business, want hier kunnen we het beste de klant bedienen. Je moet constant enorm scherp blijven. Op die manier zijn we best soepel door de crisis heen gerold.”

Hoe kijken jullie aan tegen internet?

“De winkels staan bij ons op nummer één en de website gebruiken we vooral als etalage – ook al hebben we wel een webshop. We verkopen veel liever de schoenen in de winkels. Internet gaat soms te snel en er zijn overal acties. Maar aan de andere kant is online niet meer weg te denken en daarom zorgen we dus wel voor dat we daar aanwezig zijn. Social media werken we ook mee, maar we willen onze klanten niet doodgooien met posts dus we doen het rustig aan.”

Hoe zien jullie de toekomst van het bedrijf?

“We hebben nu net de winkel in Arnhem verbouwd dus die willen we eerst goed neerzetten en uiteindelijk willen we kijken of we de winkel in Almelo ook een make over kunnen geven. Daarnaast zijn we met een nieuwe webshop bezig welke binnenkort gelanceerd wordt. We op meerdere punten aan het kijken op welke manieren we onze vleugels kunnen uitslaan.”

Van Dael

In 1875 opende schoenenwinkel Van Dael voor het eerst de deuren in Arnhem. Anno 2017 wordt de zaak gerund door Edwin en Patrick, de vijfde generatie. De winkel in Arnhem heeft één van de grootste Van Bommel- en Floris van Bommel-collecties. Sinds 1996 heeft de familie ook een vestiging aan de Grotestraat 111-113 in Almelo.