TOP

De visie van David en Danielle Peters van Van Arendonk: ‘Wij focussen niet op kwantiteit, maar op kwaliteit’

Het is feest, want Van Arendonk bestaat dit jaar 50 jaar. Eigenaren Danielle en David Peters blikken met Schoenvisie terug op de veranderingen en de uitdagingen. “In tijden van crisis hebben we flink kunnen investeren terwijl wij zagen dat iedereen om ons heen op de rem trapte en sommigen zelfs failliet gingen.”

Bij de familie Van Arendonk zit de passie voor schoenen in het bloed. In 1884 zette Jan van Arendonk een fabriek op waar op het hoogtepunt 4.000 paar schoenen per week werden geproduceerd, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten en de fabriek sloot in 1953. Maar dat weerhield Jans kleinzoon Janus er niet van om in 1967 in Breda een eigen schoenenwinkel te openen. ‘Van Arendonk’ werd geboren en nu – vijftig jaar later – telt het bedrijf tien filialen, twee shop-in-shops en meer dan honderd werknemers. Dochter Danielle en haar man David Peters hebben vijftien jaar geleden het stokje overgenomen en vertellen Schoenvisie over een feestelijk jaar.

Hoe waren de afgelopen vijftig jaar?

“Leuk, maar ook enorm uitdagend. Er is veel veranderd in de branche en dan vooral de laatste tien jaar. De schoenenretailformules zijn veranderd, webshops zijn belangrijk geworden, social media is nu een grote klantentrekker en er zijn ook shop-in-shops bij gekomen. Je kan niet meer alles alleen bijhouden en daarom is samenwerking cruciaal. Het is gegaan van het hebben van een schoenenwinkel naar iets veel breders, je moet veel meer ballen omhoog houden.”

Wat zijn de hoogtepunten geweest?

“Doordat wij een familiebedrijf zijn met een stabiele basis, hebben wij in tijden van crisis flink kunnen investeren terwijl wij zagen dat iedereen om ons heen op de rem trapte en sommigen zelfs failliet gingen. We zagen grote veranderingen in de markt, zoals social media en webshops. Dat wil je niet missen. Als de markt verandert, willen we daarin mee gaan, maar we hoeven niet de eerste te zijn. Kwaliteit staat voorop en niet groei. Daarnaast zagen we ook dat er meer schoenen verkocht werden in kledingwinkels en daar zijn we op ingesprongen met shop-in-shops.”

Zijn er ontwikkelingen die jullie in de komende tijd willen doorvoeren?

“Het shop-in-shopconcept bij mooie, grote kledingwinkels is enorm interessant. Daar zouden we eventueel wel nog in willen uitbreiden, maar we zijn niet actief ernaar opzoek. We willen het niveau waar het bedrijf nu op zit behouden en kwalitatief beter worden. We willen onze klant beter leren kennen, dat is belangrijker dan groeien, groeien, groeien. Wij hebben vijftien jaar gedaan over twaalf winkels, maar er zijn ook collega’s die in twee jaar tijd vijf winkels openen. Je ziet echter wel dat zij na drie jaar er al mee moeten stoppen.”

Wat is in jullie ogen de kracht van de winkel?

Wij hebben het motto: ‘mooie schoenen, mooie mensen’. Danielle is een kei in de inkoop. Een collectie bouwen die past bij onze klanten, dat is één deel van onze kracht. Met ‘mooie mensen’ doelen we op twee mensen, onze eigen medewerkers en onze klanten. Beiden willen we dat ze vrolijk zijn, ondernemend en positief in het leven staan. Ze moeten niet meteen als eerste naar de prijs kijken, maar de prijs-kwaliteitverhouding moet natuurlijk wel kloppen. Die twee punten samen maakt ons succesvol.”

Nu hebben we het over hoogtepunten gehad, maar wat waren de dieptepunten?

“Tijden van crisis zijn natuurlijk nooit leuk. Wij hebben in die periode wel in het bedrijf geïnvesteerd, maar ook wij moesten oppassen omdat de omzet minder hard groeide. Dan ga je kijken naar de uren die gemaakt worden en daar hier en daar op korten. Dat is niet leuk, maar ik denk wel dat het uiteindelijk goed geweest is voor het bedrijf.”

In 2014 namen jullie Smits Schoenen in Arnhem over, waarom?

“De familie Smits zat in ons inkoopclubje en kwam naar ons toe met het nieuws dat ze ermee wilden stoppen. Daarbij vroegen ze ook meteen of wij de winkel in Arnhem wilden overnemen. We waren op dat moment niet actief bezig met uitbreiden, maar Smits is een begrip in schoenenland en we kwamen tot de conclusie dat het een mooie aanvulling zou zijn voor Van Arendonk. Een winkel in een mooie, grote stad in een gebied waar we nog niet zaten met merken die nog net even iets luxer dan zijn dat wij hadden. Gelukkig hebben we ook het hele personeel mee kunnen nemen.”

Hoe kijken jullie aan tegen online?

“Online is niet ons eerste doel, maar het is ondersteunend aan de fysieke winkels. De webshop is wel zeker succesvol en er zit ook een aanzienlijke omzet in, maar het is bij ons niet het belangrijkste. Wij richten ons echt op de stenen winkels want daar kunnen we de klanten het beste helpen.”

Hoe zien jullie de toekomst van het bedrijf?

“Heel positief. Wij vinden het nog leuk om te doen en we hebben een fijn team. Door de investeringen die we hebben gedaan, zijn we ook klaar voor de toekomst. Komende jaren ligt de focus niet op kwantiteit, maar op kwaliteit.”

Wat zouden jullie als tip geven aan een schoenenretailer om een gezond bedrijf te runnen?

“Koop niet zomaar schoenen, maar bouw een uitgebalanceerde collectie. Ga daarnaast met de tijd en met marktontwikkelingen mee. Als je wat kleiner bent, hoef je echt niet meteen de eerste te zijn, maar zorg er ook voor dat je zeker niet de laatste bent. Verander op tijd.”


Van Arendonk

Sinds: 1967

Segment: Midden-hoogsegment

Merken: meer dan 100, o.a. Sendra, Nubikk, Michael Kors, Marc Cain, Dr. Martens, Floris van Bommel, Hugo Boss, Santoni en Mason Garments.

Vloeroppervlak: De kleinere winkels tussen de 100 en 150m² en de grotere winkels rond de 200m²

Personeel: Rond de honderd werknemers