TOP

De visie van André Sprangers, eigenaar Zwartjes van 1883 [interview]*

Schoenvisie sprak met André Sprangers, eigenaar van de fameuze Amsterdamse schoenenwinkel Zwartjes van 1883, over zijn visie op het schoenenvak, internationale merken en duurzame producten. "Het gaat om de juiste balans tussen mooie klassiekers en nieuwe merken."

Hoe zou u Zwartjes  van 1883 als schoenenwinkel anno 2015 omschrijven?

Zwartjes heeft een mooie heritage uit de voorvorige eeuw maar blijft met een moderne uitstraling en moderne producten wel een winkel van nu.”

Wat is het grootste verschil met Zwartjes door de jaren heen, in vergelijking bijvoorbeeld met Zwartjes 25 en 10 jaar geleden?

“Er is natuurlijk ontzettend veel veranderd in de retail afgelopen jaren. Aan de andere kant blijft het vak voor ons op heel veel manieren ook gewoon hetzelfde: goede kwaliteitsproducten verkocht door goed opgeleide mensen.”

“Natuurlijk is er voor onze winkel een verschil met vijftig jaar geleden. In de jaren ’60 bestond 35 procent van onze omzet uit postorders. Mensen waren toen minder mobiel maar wilden nog wel steeds goede kwaliteit schoenen. Een ander groot verschil met de vorige eeuw is dat de collecties veel minder vaak wisselden. Sommige collecties bleven wel twintig jaar onveranderd, terwijl we nu ieder jaar nieuwe collecties hebben. De life cycle is veel korter.”

zwartjes_940x449 

Zijn er voorbeelden van merken en schoenenwinkels uit het buitenland waar u met plezier naar kijkt?

“Ik heb eerlijk gezegd niet zo heel veel buitenlandse collega-winkeliers waar ik nou heel warm voor loop. Liever kijk ik naar grote internationale merken buiten het schoenenvak, denk aan Apple of Rolex. Deze merken staan voor pure kwaliteit en gestage groei. Door hun langetermijnstrategie is hun marketing steady. Dat vind ik bewonderenswaardig.”

“Ook sommige Zwitserse horlogemerken doen dit heel goed. Deze bedrijven zouden op basis van vraag veel meer kunnen verkopen dan ze nu doen, maar kiezen er bewust voor om hun huidige productievolume te handhaven. Zo behouden ze hun schaarste maar waarborgen ze ook kwaliteit.”

“Wel lastig in een markt waarbij de verleiding van bulk op de loer ligt. De huidige consument rent op zaterdag liever naar Primark om bergen kleding en schoenen in te slaan dan stil te staan bij de herkomst van de producten. Niet dat ik een soort activist ben als het om het milieu gaat – ik rij ook gewoon in een auto en boek af en toe een vliegvakantie – maar ik weiger om schoenen te verkopen die gemaakt zijn door mensen die in de fabriek naast hun machines moeten slapen.”

Zwartjes-1 

Op welke manier gaat Zwartjes met haar tijd mee? En is hierin nog ruimte voor verbetering?

“Ik zeg altijd: wij zijn groot geworden door klein te blijven en oud geworden door jong te blijven. Het is de uitdaging om trouw te blijven aan je identiteit maar wel iedere keer weer trends op te nemen. Als we nu dezelfde collectie zouden hebben als in 1883 zouden we het zwaar hebben. Het gaat om de juiste balans tussen mooie klassiekers en nieuwe merken.”

“We hadden overigens al heel vroeg een website. Vandaar ook de url zwartjes.nl. In eerste instantie hing daar geen webshop aan, omdat we van mening waren dat mensen het beste advies in de winkel kregen. En eerlijk gezegd denk ik daar diep in m’n hart nog steeds hetzelfde over. Maar inmiddels zie ik wel in dat een webshop voor herhalingsaankopen natuurlijk prima geschikt is.”

Wat vindt u van kleding start-ups als House of Einstein waarbij de consument op afstand (digitaal) wordt bijgestaan door een personal shopper?

“Het is goed dat dit soort initiatieven er zijn. Voor kleding kan dit natuurlijk ook goed werken, maar voor schoenen ligt het, wat mij betreft, toch net wat anders. Mannen weten vaak toch te weinig over hun eigen schoenmaat.”

“Ter illustratie: als mannen in de winkel komen hebben ze de neiging om hun schoenmaat te overdrijven. Dan moeten we soms drie keer op en neer lopen om met de juiste maat te eindigen. Op afstand is dit soort maatwerk moeilijker te leveren.”

“En daarbij: ieder z’n vak. Wij zijn sterk in samenstellen van collecties en het geven van direct advies, dus laat ons dat op die manier doen, dan doen anderen waar zij goed in zijn.”