TOP

De online date die tot drie bedrijven leidde: ‘Als starters van onze leeftijd vallen we best op’

Als pril stel hadden ondernemers Esther Custers en Maurice Kierpensteijn eerder een winkel samen dan een woning. Our Favourite Shop viert de subculturen uit hun jeugd en de merken en muziek die daarbij horen. Hun mode- en schoenenagentuur Our Favourite Agency is daarvan een verlengstuk.

Foto: Wilke Wittebrood

Waar een internetdate al niet toe kan leiden. Dat ondervonden Esther Custers (54) en Maurice Kierpensteijn (57), die al tijdens een van hun eerste afspraakjes op het idee kwamen om in zaken te gaan. Inmiddels is het ondernemerskoppel acht jaar en drie bedrijven verder: conceptstore Our Favourite Shop in Roermond, het bijbehorende onlinekanaal Our Favourite Webshop en mode- en schoenenagentschap Our Favourite Agency.

Hun Our Favourite-imperium draait om ‘modern classics & new vintage’; de merken, muziek en levensstijl die hun jongere jaren definieerden. Kierpensteijn was een van de Mods in het Utrecht van de jaren zeventig, de stijlvolle subcultuur die was overgewaaid uit Londen. Custers was een opstandige puber met zwartgeverfd haar, baggy broeken en een voorliefde voor new wave en punkmuziek. “We misten in onze woonplaats Roermond een plek waar die culturen worden gevierd”, zegt Custers. “En we vullen elkaar goed aan”, voegt Kierpensteijn toe. “Esther met haar jarenlange ervaring in de moderetail, ik met mijn achtergrond in marketing en communicatie.”

‘We hadden eerder een winkel samen dan een woning’

Van niche naar mainstream

Dankzij een succesvolle crowdfunding worden hun plannen in het najaar van 2015 werkelijkheid met de opening van Our Favourite Shop. De winkel is vernoemd naar het gelijknamige tweede album van The Style Council, het Britse collectief rondom zanger en gitarist Paul Weller. Kierpensteijn: “Een icoon in de Mod-scene.” Our Favourite Shop start met de gevierde merken binnen deze subcultuur, waaronder Ben Sherman en Fred Perry, aangevuld met ‘new vintage’ labels als 4Funkyflavours en King Louie. Al is de collectie in de loop der jaren flink veranderd. “Ben Sherman en Fred Perry waren destijds nog nichemerken, maar zijn net als Dr. Martens in een razend tempo mainstream geworden”, zegt Kierpensteijn. “Zodoende hebben we er weer afscheid van genomen. Een tweede verandering is de toenemende focus op duurzaamheid. Dat is samen met de ‘heritage’, het verhaal achter een merk, de rode draad in onze collectie.”

Esther en Maurice voor hun winkel, Our Favourite Shop in Roermond. Foto: Our Favourite Shop

Meerdere poten

Al vanaf de start is het plan om voor meer risicospreiding ook andere poten aan het bedrijf toe te voegen. Dat resulteert in 2017 in de lancering van Our Favourite Webshop en in 2018 in de oprichting van Our Favourite Agency, met het Britse sneakermerk Gola Classics als eerste label in het portfolio. De ondernemers nemen de vertegenwoordiging over van Bernard van Dijk (Phenomene), die een partner zoekt voor de Nederlandse markt. “Onze strategie is om Gola neer te zetten in nichewinkels als de onze”, zegt Kierpensteijn. “Het merk bestaat sinds 1905 en heeft zijn wortels in de voetbal- en tennissport. Daar legden we in de collectie en communicatie de focus op.” Die benadering werpt zijn vruchten af; Gola gaat in drieënhalf jaar tijd van vijf naar vijftig verkooppunten in Nederland. Van retrowinkels als Very Cherry in Rotterdam tot vrouwenmodeboetieks als Anna van Toor en luxe schoenenzaken als Zwartjes van 1883 in Amsterdam. “Dat we zelf retailen, leverde ons enorm veel goodwill op”, zegt Kierpensteijn. Custers vult lachend aan: “En als starters van onze leeftijd vallen we ook wel op.”

‘Dat we zelf retailen, levert ons enorm veel goodwill op’

Uitbreiden in merken

Our Favourite Agency betrekt in de zomer van 2021 een showroom in Cast. “Met de toevoeging van het duurzame mannenmodelabel Far Afield uit Groot-Brittannië werd de collectie te groot om mee rond te reizen”, legt Kierpensteijn uit. “Maar met twee merken kun je geen showroom vullen. Zo zijn het ecologische schoenenmerk Lusquinos uit Portugal voor de Benelux en het Franse Kleman voor Nederland erbij gekomen. Die laatste is van oorsprong een producent van werkschoenen en brengt nu modieuze en authentieke kwaliteitsschoenen in workwear-stijl. Vanaf winter 2022-2023 voeren we ook de hippe uniseks regenkleding van het Spaanse Tantä Rainwear voor de Nederlandse markt.”

Dat die merken hier nog grotendeels onbekend zijn, maakt de introductie volgens de ondernemers zeker in deze coronatijden een ‘uitdaging’. Kierpensteijn: “Met de nieuwe lockdown in december is ook de onzekerheid in de markt terug. Maar op de vorige lockdown volgden twee fantastische verkoopseizoenen. Dat geeft ons het vertrouwen om op deze weg door te gaan.” Op dit moment is het agentschap goed voor 20 tot 30 procent van de totale omzet. De bedoeling is dat dat snel meer gaat worden; de ondernemers nemen binnenkort een extra medewerker aan om Custers in de winkel te helpen, zodat Kierpensteijn zich volledig op Our Favourite Agency kan richten. “De basis staat”, zegt hij. “Nu kunnen we focussen op groei.”

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.


Neem nu een totaalabonnement op Schoenvisie

Ook de printedities van Schoenvisie ontvangen? Sluit dan nu een totaalabonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.