TOP

De nieuwe eigenaren over Cowboysbag: ‘Het is altijd ons nummer één merk geweest’

Een jaar geleden namen Maria en Aramis Gandjapour, de mensen achter The Little Green Bag, tassen- en lederwarenmerk Cowboysbag over. Vorige week stond het merk op Modefabriek, voor het eerst sinds de doorstart. Tijd voor een update: hoe gaat het nu met Cowboysbag?

Hoe is de deelname aan Modefabriek voor Cowboysbag geweest?

Maria Gandjapour, mede-eigenaar Cowboysbag: “Voor ons was het de eerste keer dat we er met Cowboysbag stonden. We wilden er zeker van zijn dat we een complete, uitgebalanceerde collectie konden laten zien en dat had wat tijd voor nodig. We hebben veel aanloop gehad. Mensen waren nieuwsgierig, iedereen kende de naam nog. Ook commercieel gezien was het een goede stap, want we hebben veel mooie winkels aan ons klantenbestand kunnen toevoegen.”

 

Sneak peek of our SS18 collection @ Modefabriek! #cowboysbag #modefabriek #newcollection #loveit #fashionfair

Een bericht gedeeld door Cowboysbag (@cowboysbag) op

Cowboy’s Belt B.V., het bedrijf achter Cowboysbag, werd vorig jaar failliet verklaard. Waarom besloten jullie Cowboysbag over te nemen?

“We waren al langer met ze in gesprek om licentiehouder te worden, al voordat er überhaupt sprake was van een faillissement. De vorige eigenaren hadden de keuze gemaakt te stoppen met Cowboysbag en zich op het nieuwe premium label te richten, Amsterdam Cowboys. We vonden het zonde dat het merk langzaamaan uit de winkels verdween. Amsterdam Cowboys deed het ook goed in de wholesale, maar maakte niet de aantallen die met Cowboysbag gedraaid werden.”

“Voor The Little Green Bag is Cowboysbag altijd het nummer één merk geweest, zelfs toen de vorige eigenaren hadden besloten om niet meer verder te gaan met het merk. Een paar jaar geleden heeft de populariteit van Cowboysbag een enorme vlucht genomen en dat heeft echt meegeholpen aan de groei van ons bedrijf. Het was zonde om zoiets ter ziele te laten gaan.”

Wat hebben jullie precies overgenomen?

“De merknamen, voorraden en inventaris. Eigenlijk het hele bedrijf, met uitzondering van het personeel. Deels omdat we het hoofdkantoor naar Rotterdam wilden verhuizen, waar we ook met The Little Green Bag zitten, en veel voormalige medewerkers in Amsterdam woonden. Daarbij zijn we met een kleiner team verder gegaan. We hebben sterk ingezet op automatisering, waardoor we met minder mensen nog steeds een goede omzet kunnen halen. Die stap was nodig om de commerciële prijsstelling van het merk vast te kunnen houden.”

cowboysbag_hooked_backpack_tamarac_2013_cognac_300

Hoe weet je met een volledig nieuw team toch het vertrouwde Cowboysbag-gevoel vast te houden?

“We werken samen met dezelfde fabrikant en een freelance designer uit het oude team. Zij kennen de handtekening van het merk heel goed. En zelf werken we al zo lang met het merk, dat wij ook precies wisten waar het voor stond.”

Hoe is het om naast retailer nu ook leverancier te zijn?

“Cowboysbag is een mooie toevoeging aan ons bedrijf, omdat we nu de hele keten in handen hebben – van productie tot winkelverkoop. Naast een hogere marge levert dat veel extra kennis op, zoals inzicht in de doorverkoopcijfers, die we kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe collecties. Onze designer gaat regelmatig langs bij de fysieke The Little Green Bag-winkels om klanten naar hun mening over de collectie te vragen.”

Jullie hadden Cowboysbag zelfs exclusief via The Little Green Bag kunnen verkopen.

“Daar hebben we wel over nagedacht, maar we vinden het merk te mooi om er zo simpel mee om te gaan. Als we de naamsbekendheid om peil willen houden en onze plaats in de markt terug willen krijgen, moeten we zorgen dat Cowboysbag op de juiste plekken zichtbaar is. De retailers die de collectie eerder verkochten, waren ook heel blij met de herintroductie.”

cowboysbag_puzzle_bag_wilsall_2006_cognac_300

“We willen het merk op de juiste manier terug in de markt zetten. Een eigen webshop is daar onderdeel van, vinden wij. The Little Green Bag is begonnen als webwinkel, het was voor ons relatief makkelijk om ook een online kanaal voor Cowboysbag op te zetten. De consument heeft het label een tijdje niet gezien, dus zijn we via samenwerkingen met bloggers en modebladen ook bezig om Cowboysbag opnieuw bij hen onder de aandacht te brengen.”

Waar staat het merk nu?

“Ten tijde van het faillissement had Cowboysbag 900 verkooppunten. Wij voeren een selectiever distributiebeleid – we hebben nu ongeveer 250 dealers – maar zorgen er wel voor dat het merk overal zichtbaar is. Wehkamp, De Bijenkorf, Hudson’s Bay en Van Os Tassen & Koffers zijn bijvoorbeeld belangrijke partners voor ons.”

Zijn er nog vernieuwingen in de collectie?

“De essentie is niet veranderd. Het materiaal is altijd erg belangrijk geweest: voor de collectie wordt gebruik gemaakt van plantaardig gelooid buffelleer met een vintage uitstraling. We hebben een selectie gemaakt van 50 ‘never out of stock’-modellen, die continue doorlopen. Zeker 35 tot 40 daarvan zijn of geïnspireerd op oude bestsellers, of een-op-een overgenomen.”

Lees ook: Cowboysbags speelt met capsulecollectie in op jongere doelgroep [foto’s]

“Nieuw is het premium riemen-concept dat we op Modefabriek hebben gelanceerd, Cowboysbelt by Cowboysbag. Deze collectie wordt in Nederland geproduceerd en is van plantaardig gelooid, Italiaans leer. Cowboysbag werd pas echt groot toen het tassen ging maken, maar het bedrijf is in 1980 begonnen als riemenmerk. Veel winkeliers weten dat nog; we hebben mensen in de stand gehad die al vanaf het begin met oprichter Jan Schep samenwerkten. Zelf kwam Jan op Modefabriek ook nog even gezellig langs. Wat hij ervan vond? Hij is blij dat we Cowboysbag terug hebben gebracht naar de basis – een commercieel merk met een goede prijs-kwaliteitverhouding – en als ondernemers met beide benen op de grond staan, precies zoals hij in 1980 ook begonnen is.”

cowboysbag_ladylike_bag_joso_1996_biscuit_355

Foto’s: Cowboysbag