TOP

De mobiele klantenkaart van Vanilia [interview]

Kledingmerk Vanilia werkt hard aan haar cross channelstrategie. Het Nederlandse modebedrijf lanceerde in december 2013 de mobiele klantenkaart. Vergeet plastic pasjes! Lees hier waarom.

Klanten van Vanilia hoeven niet langer een fysieke Membercard bij zich te dragen. Het modebedrijf heeft een mobiele Membercard geïntroduceerd waarmee de Membercard als app via een smartphone beschikbaar is. Textilia sprak Frederike van Dissel, e-commercemanager bij Vanilia.

 

Wat is een mobiele klantenkaart precies?

“Met de mobiele Membercard van Vanilia kun je eenvoudig de Membercard als app op je smartphone gebruiken. Iedereen kan Member worden. Via een unieke link kan de klant de Membercard app op haar smartphone zetten. Deze wordt gescand in de boutique en de punten worden dan automatisch bijgeschreven en zijn direct te zien in de app.”

Waarom hebben jullie de mobiele klantenkaart ingevoerd?

“Het is klantvriendelijk; een fysiek pasje is toch een beetje ouderwets en daar wil je klanten niet meer mee opzadelen. De Membercard-app is ook gebruiksvriendelijk; je hebt je smartphone altijd bij je en binnen één minuut heb je de app op je telefoon gezet. Tot slot is het ook milieuvriendelijker. Wij wilden af van de plastic pasjes.”

Wat zijn de voordelen voor winkelier en consument?

“De Membercard app brengt veel voordelen met zich mee. Geen (extra) plastic pasjes meer in je portemonnee, super gebruiksvriendelijk en makkelijk in gebruik, je kan het pasje niet meer verliezen, je telefoon heb je altijd bij je, je kunt direct zien hoeveel punten je op dat moment hebt gespaard, het is milieubewust. Moet ik doorgaan?”

Zijn er ook nadelen?

“Niet iedereen heeft een smartphone, maar daarom hebben we ook nog de echte pas voor de liefhebber.”

 

Wat te doen met de oude fysieke klantenkaart?

“De klant mag zelf kiezen of zij een fysieke pas wilt of de Membercard-app (of natuurlijk beide).”

 

Zouden jullie andere winkeliers de switch aanraden?

“Zeker! Zo kun je met een relatief simpele webtoepassing een eerste stap zetten richting mobiel.”

 

Waar kun je een dergelijke mobiele applicatie laten maken?

“Wij hebben dit bij onze huidige webbouwer laten bouwen. Voor nu is dit een hele goede eerste stap naar het verder ontwikkelen en uitbouwen van onze mobiele activiteiten.”