TOP

De hype die Black Friday heet *

Het Amerikaanse retailfenomeen Black Friday groeit aan populariteit in Nederland. Dit jaar deden mode- en schoenenondernemers als Jeans Centre, Wehkamp, Filling Pieces en Sooco mee met de trend. "De actie heeft gezorgd voor verdubbelde bezoekers aantallen en een piek in de omzet van ruim 85 procent."

Traditioneel is Black Friday, de dag na Thanksgiving, het startsein voor speciale kerstaanbiedingen. Op vrijdag 27 november is er ook vanuit de Nederlandse retailmarkt verhoogde interesse. Sooco Footbar lanceerde om 00.00 uur een Black Friday actie: 15 procent korting op de gehele collectie plus gratis verzending via de webshop. De schoenenretailer ging niet te werk zoals meeste retailers, Sooco hield de actie bij één dag en niet het gehele weekend. De uitkomst was erg positief, het bedrijf zag een verdubbeling in het aantal bezoekers en had een piek in de omzet van 85 procent. 

Marcel Ten Hoopen, directeur van Sooco Webshop: “Dit is het tweede jaar dat we een actie doen op Black Friday. Nog nooit heeft de actie zo veel indruk gemaakt. Black Friday 2015 overstijgt de Sinterklaas periode. Black Friday overstijgt alle Sale periodes tot nu toe! Online dreigt Black Friday zelfs naar een oversstijging van Kerst. We zijn verbaasd, dit belooft wat voor volgend jaar.” 

Cyber Monday

Jeans Centre laat weten hoog in te zetten op deze dag én de daarop volgende Cyber Monday, de dag waarop veel online shops acties bieden. Afgelopen weekend kregen klanten bij Jeans Centre verschillende kortingen cadeau. “Dit weekend verwachten we – vooral online – een substantiële omzetstijging ten opzichte van vorig jaar”, geeft Jeans Centre ceo Peter Berg aan. “De tijd is goed, de consument gaat nog op zoek naar een winterjas of koopt alvast een outfit voor de feestdagen en daar doen wij graag een leuke aanbieding bij.”  

Vijftal kledingstukken

Het Nederlandse sneakermerk Filling Pieces brengt voor het derde achtereenvolgende jaar een speciale Black Friday collectie uit. Dit jaar bestaat de capsulelijn naast gympen ook – voor de eerste keer – uit een vijftal kledingstukken. Het label werkte hiervoor samen met het Japanse mannenmodemerk Ones Stroke, met als resultaat een sweater, joggingbroek, een blouse, een lang hoodie jack en een worker jacket.

Filling Pieces - sweater

Eenmalig uitstapje

Volgens Leroy Niemel, digital marketing manager bij Filling Pieces, betreft het een voorlopig eenmalig uitstapje naar de kledingmarkt. “Dit is puur een capsulecollectie voor Black Friday. We hebben verder geen plannen om kleding te maken. Onze focus is en blijft gericht op footwear.”

Filling Pieces kleding 2

45 miljoen euro

Dit jaar doen spelen meer Nederlandse retailbedrijven in op de Black Friday-trend. Een aantal, waaronder Wehkamp, V&D en Bol.com, staan vermeld op de website Blackfridaynederland.nl. Black Friday brengt dit jaar in Nederland naar verwachting een omzet van 31 miljoen euro op, blijkt uit een rapport van ActiePagina.nl en Centre for Retail Research. Voor Cyber Monday voorzien de onderzoekers een online omzet van 45 miljoen euro. In het tussenliggende weekend kunnen webwinkeliers rekenen op zo’n 26 miljoen euro extra.