TOP

De balans na driekwart jaar corona: omzetdaling van 9,5 procent voor schoenenbranche

Het derde kwartaal van 2020 is door de tijdelijke versoepeling van de coronamaatregelen voor schoenenaanbieders ‘relatief hoopvol’ geweest, blijkt uit de Inretail/GfK Shoescan. Voor het vierde kwartaal nemen de zorgen onder schoenenwinkeliers echter toe.

Na omzetdalingen van ongeveer 12 en 14 procent in het eerste en tweede kwartaal van dit jaar boekte de schoenensector volgens brancheorganisatie Inretail in het derde kwartaal een relatief hoopvol resultaat, met een omzetdaling van ‘slechts’ 2,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee komt de branche over de eerste negen maanden van het jaar op een omzetverlies van 9,5 procent uit. De omzetdaling in het derde kwartaal komt met name door de daling (-5,6 procent) in het aantal verkochte paren, stelt branchespecialist Dave Quadvlieg. De gemiddelde prijs nam juist iets toe (+3,4 procent). “We zien dat schoenenretailers gaan voor een zo groot mogelijke marge.”

Van pump naar pantoffel

Alle segmenten doken in het derde kwartaal in de rode cijfers. Vrouwenschoenen kwamen uit op een omzetmin van 10,2 procent, de omzet van mannenschoenen daalde met 12 procent en die van kinderschoenen met 5,9 procent. De thuiswerkende Nederlander heeft zijn representatieve kantoorkleding ingewisseld voor een meer casual stijl, ziet Quadvlieg. Met als gevolg dat schoenenretailers in het derde kwartaal van 2020 hun omzet in pumps en lage schoenen met respectievelijk 17,7 procent en 13,3 procent zagen dalen. Niet geheel onverwacht piekten sneakers en ‘binnenschoenen’ als pantoffels, maar die omzetplussen (respectievelijk 3 en 7,5 procent) waren niet hoog genoeg om het verlies bij de formelere productcategorieën op te vangen.

Omzet schoenen totaal en per segment t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: Inretail/GfK Shoescan

Online zichtbaarheid

Verder blijkt dat consumenten hun schoenen substantieel vaker op internet zijn gaan kopen. De online omzet steeg in het derde kwartaal opnieuw, nu met bijna 10 procent. Retailers zijn zich ervan bewust dat digitale zichtbaarheid steeds belangrijker wordt, blijkt uit een ledenpeiling van Inretail. Meer dan de helft van de schoenenwinkeliers heeft inmiddels een eigen webshop. Een of de vijf is actief via online platformen of marktplaatsen.

Moeizame septembermaand

Die stappen moeten het offline omzetverlies ondervangen. Stenen winkels leverden in het derde kwartaal van 2020 meer dan 10 procent in. Daarmee is het kanaal desondanks terug op de weg omhoog; in het eerste en tweede kwartaal bedroeg het verlies respectievelijk zo’n 23 en 38 procent. September bleek voor de gehele branche echter opnieuw een moeizame maand, waarbij de totale omzet met bijna 13 procent daalde. Stenen winkels leverden zelfs 19 procent in. Bij de start van het vierde kwartaal signaleert Inretail opnieuw een lichte toename in bezorgdheid onder ondernemers, waar dat in het derde kwartaal minder was.

Positief punt

Een positief punt is dat de winkels, in tegenstelling tot de horeca, ook tijdens deze tweede lockdown vooralsnog open mogen blijven, schrijft Quadvlieg in een recente blog. “De koopavonden komen te vervallen, maar zelfs dat hoeft geen ramp te zijn. Blijf in plaats daarvan elke werkdag tot 20.00 uur open. Dan werk je mee aan de spreiding van de koopstroom en bied je degenen die overdag werken meer gelegenheid om naar je winkel te komen. Het is slechts één van de mogelijkheden die je als ondernemer hebt.”

Foto: Schoenvisie/Renate Zoutberg