TOP

Danie Bles koopt Amsterdam Fashion Week, creatief directeur vertrekt

Styliste Danie Bles is de nieuwe eigenaar van de Amsterdam Fashion Week. Ze neemt de modeweek over van de Telegraaf Media Groep, dat sinds de zomer van 2016 eigenaar was van de modeweek. De creatief directeur gaat niet mee, ze kan zich niet vinden in de visie van Bles. De grootste wijziging is dat de modeweek niet meer in januari en juli plaatsvindt.

De Amsterdam Fashion Week heef alweer een nieuwe eigenaar. Iets meer dan een jaar was de de modeweek het eigendom van de Telegraaf Media Groep (TMG). Na drie edities besloot TMG hun belang in de Amsterdam Fashion Week weer te verkopen. Dat is nu gelukt. Danie Bles is de nieuwe eigenaar geworden. TMG blijft wel mediapartner van de AFW.

In een persinterview op de website van de modeweek zegt zij:  Ik heb altijd al een eigen modeplatform willen hebben en droom er al langer van om alleen maar bezig te zijn met het bedenken van creatieve concepten om mensen te inspireren.” Bles is de vierde eigenaar sinds de start van de modeweek in 2004.

Creatieve leiding vertrekt

De creatief directeur van de modeweek, Iris Ruisch, laat in een persbericht weten niet mee te gaan naar de nieuwe eigenaar. “Ik kan jullie nu meedelen dat ik besloten heb om niet mee over te gaan naar de nieuwe eigenaar, vanwege een te groot verschil in visie op de toekomst van Amsterdam Fashion Week. Ik ben mij aan het beraden op de toekomst.”

Andere data

De grootste verandering die in het persinterview wordt genoemd is dat de twee edities van modeweek niet meer in januari en juli zullen plaatsvinden, maar in februari en september. Bles: “De data worden verplaatst van januari en juli naar februari en september, net voor de shows in New York, Londen, Milaan en Parijs. Dat zijn de maanden dat er serieus gewinkeld wordt, zodat de consument er meer aan heeft.”

Nieuwe uitdaging

In het persinterview zegt Bles: “De handtekening is gezet, dat is stap één. De tweede stap is wat lastiger. Alle ogen zijn nu natuurlijk op mij gericht en dat besef ik zeker.” Ze heeft grootse plannen met Fashion Week. „Dit is voor mij het juiste moment voor een nieuwe uitdaging. Ik zit nu 20 jaar in het vak en die kennis kan ik hier goed gebruiken. Ik wil anderen laten zien hoe dit event leeft, zowel in de stad als in de rest van het land.”

Ambitie

Danie Bles wil zich nog meer op de consument en de toerist gaan richten: “Er moet reuring zijn met feestjes, diners, dj’s en optredens. Ik wil daarnaast etalages vullen en samenwerken met winkels, daar moet je de mode die je gezien hebt meteen kunnen kopen”. Ook wil Bles via fashionweek.nl de liefhebbers van mode een dagelijkse ’modesnack’ geven, het hele jaar door. Ook wil ze ‘meer met thema’s gaan werken’. En alle shows zullen live gestreamd worden.

“Het is belangrijk dat niet alleen de happy few deel uitmaakt van AFW. Je moet het door de hele stad voelen. Net zoals je dat in Parijs voelt als het modeweek is. Dan krijg je inspiratie van de mensen op straat, je merkt het in de winkels en op de terrasjes. Het mag geen ver-van-mijn-bed-show zijn!”


Over Danie Bles

Danie Bles is vooral bekend als styliste van Bekende Nederlanders. In 2013 lanceerde ze haar eigen kledingmerk ByDanie, dat in 2015 op de fles ging. Verder opende ze in 2015 de Style School ByDanie, waar ze cursussen in styling gaf.


Wie gingen Danie Bles voor?

2004: In dit jaar wordt de modeweek voor het eerst georganiseerd onder creatieve leiding van James Veenhoff. De eigenaar en financieel directeur van de modeweek wordt Pieter de Haan,

2010: Amsterdam International Fashion Week verkocht

Brand2Event en Maussen Group worden de nieuwe eigenaren van de AIFW. De nieuwe partijen sloten de deal met de eerste eigenaar Pieter de Haan, waarbij elk voor 50% aandeelhouder werd.

2016: Amsterdam Fashion Week heeft nieuwe eigenaar

Een overname van de Fashion Week zat er al een tijdje aan te komen, maar is nu officieel bekendgemaakt. De Telegraaf Media Groep is de nieuwe eigenaar. Ze kochten het belang van Bart Maussen en Hans van der Linden.