TOP

Crocs maakt duurzame ambities bekend: eerst vegan, dan klimaatneutraal

Crocs wil vegan en klimaatneutraal worden. Het bedrijf streeft ernaar om tegen het einde van dit jaar alle dierlijke materialen uit te bannen en tegen 2030 onder aan de streep geen CO² meer uit te stoten.

De Amerikaanse klompenproducent presenteerde zijn duurzame doelstellingen deze week bij de bekendmaking van de nieuwe kwartaalcijfers. Het eerste punt is een inkoppertje: de meeste Crocs zijn al vegan, want gemaakt van Croslite, een ethyleenvinylacetaat (EVA). In enkele gevallen worden er nog wel leer of andere dierlijke materialen in de schoenen verwerkt. Daar stopt het bedrijf tegen het einde van 2021 mee.

CO²-voetafdruk verminderen

Crocs tweede doelstelling is ambitieuzer: het merk wil tegen 2030 klimaatneutraal zijn, wat wil zeggen dat er onder aan de streep geen CO² meer wordt uitgestoten. Om dat te bereiken kiest de klompenproducent onder meer voor duurzamere grondstoffen en verpakkingen. Momenteel heeft een paar Crocs een koolstofafdruk van 3,94 kilo. Crocs wil dit cijfer verder terugdringen door een milieuvriendelijkere versie van Croslite te ontwikkelen.

Schoenen zonder doos

Het merk kijkt ook naar andere aspecten van de productie. Voor de kantoren en distributiecentra wil Crocs overstappen op hernieuwbare energie en waar dit niet mogelijk is, wil het merk de uitstoot ‘afkopen’ met koolstofkredieten. Het gebruik van verpakkingsmateriaal wordt teruggeschroefd. Afgelopen jaar werden 85 procent van alle verkochte Crocs al zonder schoenendoos verkocht. Verder wordt gekeken naar de mogelijkheden om meer te recyclen, zowel restmateriaal bij de productie als afgedragen schoenen van consumenten.

Nog steeds in de lift

Na een succesvol eerste kwartaal van 2021 presenteerde Crocs voor het tweede kwartaal opnieuw ronkende cijfers. Het merk realiseerde een omzet van 640,8 miljoen dollar (541,5 miljoen euro), een stijging van meer dan 93 procent (88,4 procent bij gelijke wisselkoersen) ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In thuismarkt Amerika was de groei met meer dan 135 procent het grootst, maar in de EMEA-regio waar Europa toe behoort deed het merk het met een plus van bijna 53 procent ook behoorlijk goed.

Mee met de tijdsgeest

Crocs heeft de tijd in meerdere opzichten mee, schetsen we in een analyse in de nieuwe Schoenvisie, die vandaag verschenen is. Niet alleen omdat de klompenproducent goed weet in te spelen op de tijdsgeest – in dat licht kon een ambitieuzer duurzaamheidsprogramma niet achterblijven – maar vooral ook omdat Crocs tijdens de lockdown ideale thuiswerkschoenen bleken.

Foto: Crocs