TOP

Crocs Inc. ziet omzet met 34 procent stijgen in eerste kwartaal 2023

Crocs en dochtermerk Heydude zijn het jaar uitstekend begonnen. In het eerste kwartaal van 2023 zag Crocs de omzet met 19 procent toenemen en het recent ingelijfde Heydude pluste met meer dan 100 procent. In totaal boekte het bedrijf Crocs Inc. bijna 34 procent meer omzet.

Beeld: Leoor Wild/Crocs

In het eerste kwartaal van 2023 steeg de geconsolideerde omzet van Crocs Inc. tot 884,2 miljoen dollar. Een stijging van met 33,9 procent in vergelijking met 2022. Daarvan komt 648,8 miljoen op naam van het merk Crocs, een stijging van 19 procent. Het merk Heydude noteerde een omzet van 235,4 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2023. Dit betekende een stijging van 104,8 procent ten opzichte van een deel van het eerste kwartaal van 2022, want Heydude werd op 17 februari 2022 overgenomen.

De omzetstijging van Crocs is overal zichtbaar. Direct-to-consumer (DTC), dat retail en e-commerce omvat, groeide de omzet met 33,5 procent. De wholesale omzet steeg met 34,2 procent in vergelijking met 2022. De groei is met 46,1 procent vooral in Azië sterk. De EMEALA landen (Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns Amerika) noteerden een omzetstijging van 21,2 procent terwijl Noord-Amerika met tien procent het minst stijgt.

Jaarverwachting

De financiële resultaten die Crocs over het eerste kwartaal openbaar maakte zijn zo positief dat het bedrijf de jaarverwachting voor 2023 heeft bijgesteld. “Onze uitzonderlijke resultaten in het eerste kwartaal zijn een bewijs van de kracht van onze merken”, zegt CEO Andrew Rees in een toelichting op de cijfers. “Crocs groeide met 19 procent omdat we een sterke reactie van de consument op onze nieuwe introducties van klompen en sandalen zien. Heydude wint aan kracht en kende een uitstekende DTC-groei. We verhogen onze omzetgroeivooruitzichten voor 2023 van elf procent naar veertien procent. Dit betekent inkomsten van ongeveer vier miljard dollar, wat ons vertrouwen weerspiegelt in ons vermogen om marktaandeel te blijven winnen, de beste winstgevendheid te leveren en een sterke cash flow te genereren.”