TOP

Crocs boekt recordomzet in eerste kwartaal 2021

Van verguisd naar geliefd: Crocs heeft in het eerste kwartaal van 2021 een recordomzet van 382 miljoen euro geboekt, een groei van meer dan 60 procent ten opzichte van vorig jaar. Het merk profiteert van de coronapandemie, maar was voor Covid-19 al bezig aan een revival.

De Croc is terug, en hoe. De schuimrubberen klomp werd eind april wereldnieuws toen The Roots-frontman Questlove de Oscars van 2021 bezocht op een paar gouden klompen. Daarmee gaf hij gestalte aan de manier waarop veel thuiswerkers zich nu kleden; business at the top, comfort at the bottom. Hij zei het er zelfs bij in een Instagrampost: “Ik ben een ‘believer’ geworden toen ik afgelopen jaar in quarantaine zat. Comfort staat voorop in deze fase van mijn leven.”

Foto: Instagram.com/questlove

Recordomzet

Een dag later, qua timing vast geen toeval, maakte de Amerikaanse klompenproducent de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar bekend. Crocs boekte een recordomzet van 460 miljoen dollar (382,7 miljoen euro), een plus van bijna 64 procent (60,5 procent bij constante wisselkoersen) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is fors meer dan de groei van 40 tot 50 procent die het bedrijf zelf had ingecalculeerd. De netto kwartaalwinst kwam uit op 98,4 miljoen dollar (81,4 miljoen euro), tegen 11 miljoen dollar (9,1 miljoen euro) in dezelfde periode in 2020.

De totale online verkopen stegen met meer dan 75 procent. Het digitale aandeel is nu goed voor iets 32,3 procent van de verkopen, tegen 30,1 procent in het eerste kwartaal van 2021. De directe consumentenverkoop (D2C) nam met 93,3 procent toe, de verkopen via de wholesale plusten met 50,1 procent.

Groei in alle markten

Crocs groeide in alle markten waar het bedrijf actief is. In thuismarkt Amerika was de stijging het grootst: het merk realiseerde een kwartaalomzet van 276,4 miljoen dollar (229,9 miljoen euro), een plus van 87,5 procent bij gelijke wisselkoersen. In Azië en de Pacific kwam Crocs op 82,6 miljoen dollar uit (68,7 miljoen euro) bij een groei van 20,1 procent en in de EMEA-regio bedroeg de omzet 101,1 miljoen dollar (84 miljoen euro), een stijging van 41 procent ten opzichte van Q1 2020.

Voor het tweede kwartaal van 2021 verwacht Crocs op een omzetgroei van 60 tot 70 procent uit te komen en voor het gehele jaar op een plus van 40 tot 50 procent. Net als Birkenstock en Ugg profiteert het label naar de stijgende vraag in gemakkelijk zittende schoenen, nu mensen door Covid-19 massaal thuiswerken. Wat Crocs voor heeft op de twee andere merken is dat het de go-to schoen van zorgpersoneel is. Iets waar het label slim op inhaakte door naar eigen zeggen meer dan 860.000 paar klompen te doneren aan zorgmedewerkers wereldwijd.  

Lieveling van mode-elite

Corona heeft Crocs dus absoluut een handje geholpen, maar voor de pandemie was de schuimrubberen klomp al bezig aan een opmars. Na jaren in het fashion-verdomhokje is de Croc zoetjesaan aan het uitgroeien tot lieveling van de mode-elite. Modeontwerpers Christopher Kane en creatief directeur Demna Gvasalia van Balenciaga brachten al eigen varianten op de clog (de plateau-Crocs staan voor altijd in ons collectieve modegeheugen gegrift). Ook rapper Post Malone en popster Justin Bieber werkten samen met het merk. Toen Crocs en Bieber hun samenwerking in 2020 wereldkundig maakten, steeg de koers van het bedrijf direct met 6 procent.

Foto: Flickr.com/Dolanh