TOP

Crisis doet 22.000 winkels verdwijnen *

In Nederland zijn sinds het begin van de economische crisis 22.000 winkels verdwenen, grotendeels na faillissement. Momenteel zijn er nog 90.000 over, berekende retailonderzoeksbureau Q&A in opdracht van de NOS.

Mexx sloot zich onlangs aan bij een lange lijst van faillissementen onder Nederlandse retailers. Halfords, Henk ten Hoor Textiel, Free Record Shop, boekhandel Polare, juwelier Siebens moesten de deuren al sluiten. Sommigen, waaronder Schoenenreus, gingen in afgeslankte vorm verder.

Te veel winkels

Hoewel vervelend voor de betrokkenen zelf, is het voor het winkellandschap wel beter, zegt Frank Quix, directeur van Q&A Research. “Vlak voor de crisis hadden we 112.000 winkels, zo’n 35 tot 40 procent te veel. Er is nu een herschikking gaande.”

Maandagochtend meldde De Financiële Telegraaf dat er paniek is bij Manfield en Invito. Beide schoenenketens maken deel uit van het beursgenoteerde detailhandelsconcern Macintosh. Omzetten zouden tegenvallen en beoordelingsgesprekken zouden worden uitgesteld zodat de lonen niet verhoogd hoeven worden. 

Opnieuw klappen in 2015

Quix verwacht nieuwe klappen in 2015. Met name bij kleine retailers die te lang door zouden gaan terwijl er soms niets meer te redden valt. Wie niet vernieuwt en niet met visie, missie en merk aan de slag gaat, zal het niet redden, zegt hij tegen de NOS.

Retaildeskundigen delen die conclusie. “Retail is door de crisis meer dan ooit een echt vak”, zegt marketingdeskundige Paul Moers. “Ondernemers moeten nadenken waar ze mee bezig zijn. Het is niet iets wat je even erbij doet. Als je consumenten niet kan geven wat ze willen, ga je failliet.”

Weg met middelmatigheid

 Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen bij INretail, zegt dat ondernemers die hun klanten niet kunnen blijven verbazen en verrassen een probleem hebben. “Een zesje is niet goed genoeg. Winkels moeten geen genoegen nemen met middelmatig zijn.”

Ook online moeten ondernemers met de tijd meegaan. Dat betekent niet per definitie een webshop. Als voorbeeld worden winkels als de Bijenkorf en H&M genoemd die werken met beacons, spiegeldisplays die de klanten informeren en been selfiephotobooth.

Klanten in-store volgen

Beacon is dé retailtechnologie van de toekomst, volgens Ulrich Spaan, adjunct directeur van het Euro Handelsinstitut en kenner van multichannel strategiën. Een beacon is een klein aparta dat bluetoothsignalen kan opvangen en verzende naar smartphones in de buurt van een winkel.

 “Op die manier kunnen klanten die hier toestemming voor geven in de winkel gevolgd worden en speciale kortingen en productinformatie ontvangen op hun smartphone.”