Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van schoenvisie.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Creatief ondernemen in tijden van corona: 5 tips

Winkels mogen vooralsnog openblijven in de strijd tegen verdere verspreiding van het coronavirus. Een groot deel van de retailers doet dat ook, blijkt uit een pol van Schoenvisie. En ze komen met creatieve oplossingen om hun klanten goed en veilig te kunnen bedienen.

De scholen en horeca sluiten in ieder geval tot 6 april hun deuren, maar winkels mogen vooralsnog openblijven in de strijd tegen verdere verspreiding van het coronavirus. Uit een poll van Schoenvisie blijkt dat bijna 90 procent van de respondenten (78 van de 88 stemmers) dat ook doet, zolang geopend blijven kan en verantwoord is. Zij proberen het beste van een moeilijke situatie te maken en hun klanten zo goed mogelijk te bedienen, nu het openbare leven grotendeels stil ligt. En daar hebben ze creatieve oplossingen voor gevonden, zagen we op sociale media.

1. Betaal nu, koop later (creatief met giftcards)

Een sympathieke actie van SchoenenZaken in Groningen; zij bieden klanten op Facebook en via Linkedin de mogelijkheid om met een tikkie van €10,- een cadeaubon van €25,- aan te schaffen. Van ieder overgemaakt tientje gaat een euro naar het goede doel. Makkelijker kan niet; de tikkie-link staat in het bericht. Klanten geven vervolgens hun NAW-gegevens door via een mail of whatsapp en krijgen een unieke code of cadeaubon thuisgestuurd. Een mooie manier om de band met je klanten te versterken en ervan verzekerd te zijn dat ze je (web)winkel op termijn ook daadwerkelijk bezoeken om de bon in te wisselen.

Tussenstand: we zitten al op ca 30 bonnen 💪 We gaan voor 1.000 deze week = 1.000 euro goed doel. Facebook vrienden…

Geplaatst door SchoenenZaken op Zondag 15 maart 2020

2. Verzend pakketjes gratis

Wil je klanten die liever niet de deur uitgaan beter bedienen? Door pakketjes gratis te verzenden (als je normaal verzendkosten rekent), verlaag je de drempel om bij jouw webshop te bestellen. Een aantal winkeliers, zoals Mary Jane Schoenenboetiek in Groningen, breidt hun online servicemodel daarnaast uit met ‘same day delivery’ in de regio (bij bestellingen voor 14.00 uur). Ook leuk: met deze lifehack van Soeterboek Schoenen uit Barneveld kunnen consumenten thuis in alle rust kijken hoe de schoenen staan.

3. Introduceer ‘private shopping’

Retailers als Arts & Evoi in Boxmeer en Venray (ook de eigenaar van Trend Schoenmode in Panningen) en By Bakker Damesmode in Ede introduceren ‘private shopping’ op afspraak, buiten de vaste winkeltijden om. “Op deze manier beperken we de risico’s, maar kun je wel in alle rust passen”, lichten de ondernemers van By Bakker op Instagram toe. “We geven geen hand of knuffels, maar serveren wel een overheerlijke cappuccino met wat lekkers.”

4. Ga bij klanten langs

Een andere vorm van klantenbinding is de service die retailers als Telkamp Schoenen in Utrecht en Woerden, Pas Schoenmode in Scherpenzeel en Sorella in Dokkum aanbieden. Zij brengen bestellingen op verzoek bij klanten in de regio langs. Klanten kunnen via social media of whatsapp aangeven welke items ze graag willen hebben. “We zijn creatief”, laat het team van Pas Schoenmode weten. “App voor ons aanbod en we bezorgen graag bij je thuis.”

5. Spreek je uit

Laat klanten weten wat ze kunnen doen om kleine ondernemers te helpen, zoals conceptstore Harvest Club in het Belgische Leuven doet. “Steun de kleine ondernemers, juist tijdens de coronamaatregelen”, leest het bericht. “Geef ze een shout-out op instagram, schrijf een review, stuur ze een bemoedigende DM, laat een reactie achter, koop een giftcard voor later of investeer door online te kopen.”

Foto: www.pixabay.com/Iximus