TOP

Creatief in tijden van corona: Shoefeur van Bata Superstore bezoekt klanten aan huis

Als klanten niet naar je toe kunnen komen, waarom ga je dan niet bij ze langs? De Bata Superstore in Best is één van de retailers die dit idee sinds kort in de praktijk brengt. De Shoefeur-dienst maakt het klanten makkelijk met een mobiele schoenenwinkel aan huis.

Wie in Best en omstreken woont, heeft de Shoefeur van Bata in een tuktuk wellicht al voorbij zien komen. Met het wagentje brengt hij een selectie schoenen aan huis om een keuze uit te maken. In een tijd waarin mensen minder geneigd zijn een schoenenwinkel te bezoeken, is dit voor sommige klanten een goede oplossing. Want al meet de Bata Superstore 750 vierkante meter en is er genoeg ruimte om anderhalve meter aan te houden, toch stellen veel mensen het bezoek aan een schoenenwinkel liever nog even uit.  “We hebben het bedacht voor mensen die vanwege corona liever niet naar de winkel komen. Vooral onder ouderen merken we wel dat dat voorkomt”, zegt Bata-woordvoerder Inge Verhagen in het Eindhovens Dagblad. “En de Shoefeurs kunnen natuurlijk ook uitkomst bieden als iemand niet of moeilijk de deur uit kan. Of als je het gewoon wel leuk en handig vindt, een ‘pasmoment op afspraak’.”

Afspraak maken

De tuktuk van Bata rijdt tot een afstand van maximaal tien kilometer vanaf de Bata Superstore in Best. Wie binnen dit gebied de Shoefeur aan huis wil bestellen, kan via de website van Bata een afspraak maken. Hierbij wordt gevraagd of de mobiele schoenenzaak moet worden gevuld met vrouwen-, mannen- of kinderschoenen, in welke schoenmaat en het soort schoenen dat men zoekt. De afspraak kan tot 48 uur van tevoren worden afgezegd, maar wie de Shoefeur voor niets laat komen, wordt honderd euro in rekening gebracht. Zit er geen geschikt paar bij de selectie van schoenen die Bata heeft gemaakt, dan is dat geen probleem. Een aankoop is niet verplicht.

Nieuwe manier van werken

De Shoefeur is wat Bata betreft een manier om ‘iets unieks te doen en positiviteit te verspreiden’, maar het is in de eerste plaats een handige dienst voor klanten. Al levert het natuurlijk ook voor de detaillist zelf iets op. De schoenenbranche heeft door corona immers een moeizaam jaar, zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Ook Bata verkocht minder schoenen, al valt dat volgens Inge Verhagen nog mee. “We lopen iets achter ten opzichte van vorig jaar, maar verwachten dat in de laatste weken nog wel wat verder recht te trekken. Mede door nieuwe manieren van werken, zoals deze.”

Benieuwd hoe de Shoefeur van Bata te werk gaat? In deze video leggen de Shoefeurs het uit:

Beeld: Bata Superstore