TOP

Creatief directeur Camper stopt na vijf jaar


De creatief directeur van Camper, Romain Kremer, stopt na vijf jaar bij het schoenenbedrijf.

Romain Kremer, de creatief directeur van Camper, verlaat het schoenenbedrijf na vijf jaar voor hen gewerkt te hebben. Een opvolger is nog niet benoemd, zo weet WWD. De laatste collectie die Kremer heeft ontworpen voor het Spaanse schoenenmerk is die voor herfst-winter 2019-2020.

Kremer werkt al sinds 2009 als consultant samen met het bedrijf, tot hij in 2014 benoemd werd tot creatief directeur. De Franse ontwerper wist Camper te herpositioneren en een jongere doelgroep aan te spreken, zonder de waarden van het label te verliezen. “Een nieuw hoofdstuk breekt aan”,  zegt ceo Miguel Fluxà Orti over het vertrek van Kremer: “Alles wat hij voor het merk heeft gedaan, verzekerd ons van een succesvolle toekomst.”

Over Camper

Camper werd in 1975 opgericht door de Spanjaard Lorenzo Fluxà, telg uit een schoenmakersfamilie. Hiermee wilde hij inspelen op de groeiende vraag naar een ‘nieuwe, frisse stijl van schoenen’. De schoenen worden ontworpen en ontwikkeld in Inca (Mallorca). Hier maakt een jong creatief designteam, in samenwerking met bekwame vakmensen, per seizoen zo’n 500 modellen voor mannen, vrouwen en kinderen.

Camper kenmerkt zich door relaxte, maar verfijnde ontwerpen die het midden houden tussen sneakers en nette schoenen. Door de jaren heen ontwikkelde het merk een aantal iconische modellen, waaronder de Twins (met een verschillende linker- en rechterschoen) en de Pelotas-sneaker (met 87 balletjes op de buitenzool). Momenteel wordt Camper geleid door de vierde generatie Fluxà. Het merk heeft meer dan 400 eigen winkels en is verkrijgbaar in 40 landen.