TOP

Corona-uitbraak stuwt online verkopen

De online consumentenbestedingen in non-food zijn sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland explosief gestegen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Webshops in non-food hebben hun omzet fors zien toenemen sinds de coronamaatregelen van kracht zijn. In de eerste week na de uitbraak in Nederland (week 12) steeg de omzet met 61 procent. In de twee weken voor Pasen (week 14 en 15) liep de stijging op tot ongeveer 67 procent. In de week van 13 tot en met 19 april piekte de omzetgroei met 72 procent. Dat komt neer om zo’n €30 miljoen extra omzet per week.

Comfortabele kleding en schoenen

“Alles wat met doe-het-zelf te maken heeft, de tuin en entertainment als spelletjes gaat echt enorm goed”, zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org tegen de NOS. “Ook het thuis werken zorgt voor een enorme stijging in verkopen van bijvoorbeeld muizen, bureaustoelen, printers, laptops en koptelefoons. Sommige online winkels krijgen het niet aangesleept.” Webwinkels in de toerisme beleven juist dramatische tijden en in de mode is het beeld wisselend. Voor luxe kleding hebben consumenten volgens Jongen even geen belangstelling. Pyjama’s, joggingbroeken, ondergoed en makkelijke schoenen worden wel verkocht.

Blijvende verandering

De ‘million-dollar question’ is volgens Jongen of en in welke mate dit nieuwe koopgedrag blijvend zal zijn. “Het zou zo maar eens kunnen dat een kwart van de mensen en huishoudens die nu voor het eerst online kopen of veel meer online zijn gaan kopen, dit blijven doen in het tijdperk na de intelligente lockdown. Mensen raken snel gewend aan nieuwe gewoonten die het gemak dienen en een goed gevoel geven.”

Foto: www.Pixabaycom/Jeshoots