TOP

Corona en de retail: ‘Kleding- en schoenenwinkels het hardst geraakt’

De coronacrisis heeft een scherpe tweedeling in de retail veroorzaakt, blijkt uit cijfers van ABN Amro, met kleding- en schoenenzaken als grote verliezers. Het voorzichtige omzetherstel van afgelopen zomer is sinds de nieuwe coronamaatregelen tot stilstand gekomen, al is het verval minder groot dan tijdens de eerste lockdown.

De online bestedingen aan kleding en schoenen zijn wél toegenomen, blijkt uit transactiedata van ABN Amro, gemiddeld met 22 procent. Die stijging is echter niet genoeg om de verliezen in stenen winkels op te vangen – al met al wordt er minder gekocht. In maart en april lagen de kleding- en schoenenverkoop respectievelijk 37 en 43 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Sindsdien zijn de omzetten langzaam maar zeker opgekrabbeld, al blijven deze onder het niveau van 2019. Dit herstel stokte echter zodra het kabinet de coronamaatregelen half oktober aanscherpte. De totale kledingverkoop daalde in de week van 12 tot en met 18 oktober met 20 procent en de omzet van stenen modezaken zelfs met 70 procent. Internetaanbieders deden het met een plus van 32 procent wel goed.

Geen nieuwe outfits nodig

Waarom laten consumenten juist mode- en schoenenwinkels links liggen? De reden laat zich raden: minder sociale activiteiten en een sterke toename in het thuiswerken. Nederlanders moeten het sinds half oktober weer zonder feestjes, festivals en horecabezoeken doen en hebben zodoende minder behoefte aan nieuwe outfits voor speciale gelegenheden. Andere sectoren varen wel goed bij het feit dat het leven zich momenteel grotendeels binnen de muren van de eigen woning afspeelt. Tuincentra, bouwmarkten, meubel- en elektronicazaken en supermarkten plusten sinds de eerste lockdown elke maand bijna overwegend met dubbele cijfers.

Hogere conversie en bonbedragen

Een lichtpuntje voor mode- en schoenenzaken is dat de huidige omzetdaling bij fysieke winkels vooralsnog minder sterk is dan tijdens de eerste lockdown in maart, waar op het dieptepunt 89 procent minder werd verkocht. Een aannemelijke verklaring is dat retailers inmiddels maatregelen hebben getroffen om op een veilige manier open te blijven en klanten doelgerichter dan de winkel komen. Het aantal funshoppers is drastisch afgenomen. Daardoor zijn de conversie en de bonbedragen hoger. Uit cijfers van ABN Amro blijkt dat de gemiddelde pinbetaling in kledingwinkels per klant tijdens de eerste lockdown toenam tot ruim 90 euro, waar dat aan het begin van het jaar nog 35 euro was. Sinds de verscherpte maatregelen van half oktober ligt dit bedrag op 45 euro. Voor schoenenwinkels zijn er geen data bekend, maar retailers in deze branche schetsten bij navraag van Schoenvisie een soortgelijk beeld.

Sterke afname van traffic

Wel is de traffic in de winkelstraten in oktober sterk afgenomen. Sinds de nieuwe maatregelen van kracht zijn, is het bezoek met 25 procent gedaald. In vergelijking met het weekend van 7 maart, het laatste ‘normale’ weekend voor de eerste lockdown, trekken winkelcentra momenteel 55 procent minder bezoekers (Locatus). Ook voor de bezoekersaantallen geldt dat het schokeffect minder groot is dan in de tweede helft van maart, toen winkelgebieden slechts 22 procent van het aantal bezoekers voor corona trokken.

Foto: Renate Zoutberg