TOP

Corona doet Ad Heijne na halve eeuw de deuren sluiten

Ad Heijne is in 52 jaar tijd uitgegroeid tot een begrip in Enschede en ver daarbuiten. Nu doet corona het bedrijf de das om. De exclusieve mannenschoenenwinkel houdt op te bestaan.

De exclusieve mannenschoenenzaak Ad Heijne heeft een rampjaar achter de rug. Eerst was er een geknapte waterleiding waardoor veel waterschade in de winkel ontstond. Vervolgens brak de coronacrisis uit. Voor oprichter Ad Heijne (75) betekende de verloren omzet dat hij, met pijn in het hart, heeft moeten besluiten met pensioen te gaan. In Tubantia legt hij uit waarom: “We kunnen gelukkig nog steeds aan onze verplichtingen voldoen. Maar doormodderen in een tijd waarin alles onzeker is en de retail nog flinke klappen te wachten staan, was geen optie.”

Exclusieve mannenschoenen

Veel Twentenaren kennen Ad Heijne al sinds 1968, toen hij in Enschede zijn eerste schoenenwinkel opende. Sindsdien is de winkel uitgegroeid tot hét adres waar mannen terecht kunnen voor exclusieve schoenen. Sinds Ad Heijne in 2010 de samenwerking aanging met Joost Hemelt heet de winkel Ad Heijne by Joost. Met kwaliteitsmerken uit Italië en Spanje als Magnanni, Harris, Moreschi en Franceschetti is Ad Heijne by Joost een bijzondere schoenenzaak. Daarnaast brengt Ad Heijne by Joost het exclusieve Italiaanse kledingmerk Cavallaro Napoli, waarvan de collectie bestaat uit overhemden, colberts, broeken en jassen. Met E. Marinella is er ook een hoogwaardig Italiaans jeansmerk en sinds september 2019 konden mannen ook voor een maatpak terecht bij Ad Heijne by Joost.

Geen bruiloften of zakelijke meetings

De coronacrisis heeft volgens Heijne grote invloed gehad op het bedrijf. Ten eerste omdat klanten wegbleven, inclusief de Duitse bezoekers die op zaterdagen goed zijn voor veertig procent van de omzet. Ook werden feestelijke gelegenheden zoals bruiloften afgeblazen. Door het thuiswerken hadden mannen die normaal gesproken een pak op kantoor dragen, minder behoefte aan nieuwe maatkostuums en exclusieve schoenen.

Overmacht door externe factoren

Ad Heijne, gediplomeerd schoenmaker en orthopedisch schoenmaker, moest machteloos toekijken hoe de omzet daalde. Hij was tijdens de laatste dag voordat de opheffingsuitverkoop van start ging niet meer op de winkelvloer te vinden. “Het doet me zo zeer”, zegt de ondernemer die zijn levenswerk ziet verdwijnen in Tubantia zonder dat hij daar iets aan kan doen. Maar hij stopt met een opgeheven hoofd. “Dit is overmacht door externe factoren, geen afgang.”

De naam Ad Heijne verdwijnt nu uit het Enschedese straatbeeld. Zijn compagnon Joost Hemelt (39) zal het bedrijf in afgeslankte vorm in een kleiner pand voortzetten, maar in welke vorm en waar hij dat zal doen is nog niet bekend.

Beeld: Pexels/CC0