TOP

Consumentenvertrouwen fors gedaald sinds oorlog in Oekraïne

Het consumentenvertrouwen is in maart dit jaar fors gedaald, meldt het CBS. Hierin speelt voor het eerst de oorlog in Oekraïne mee.

Foto: Pexels

Het cijfer waarmee het statistiekbureau het consumentenvertrouwen aangeeft, kwam uit op -39, tegen -30 in februari. Dat is bijna het laagste niveau ooit. Alleen in februari en maart 2013 lag het vertrouwen lager. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumenten zijn somber over de economie in de komende twaalf maanden, mede door de stijgende prijzen aan de pomp, in de supermarkt en voor gas. Ook daalde de koopbereidheid in maart naar het laagste niveau in 8,5 jaar. Consumenten waren vooral negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook over hun financiële situatie zijn consumenten negatiever. Ze vinden het een ongunstige tijd voor grote aankopen, stelt het CBS in het persbericht.

Bron: CBS

Uitgaven

Desalniettemin laten gisteren gepubliceerde cijfers over de consumentenuitgaven geen daling zien, meldt het statistiekbureau. In januari gaven consumenten namelijk 11 procent meer uit dan een jaar eerder. Er werd vooral geld gespendeerd aan diensten en duurzame goederen, zoals meubels, televisies en auto’s. In vergelijking met januari 2020 besteedden consumenten in januari 2022 wel minder (- 2,9 procent). Consumenten hebben in januari 2022 12,4 procent meer uitgegeven aan diensten dan in januari vorig jaar. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd. De horeca, pretparken, theaters, bioscopen en dierentuinen waren tot en met 25 januari weliswaar dicht, maar in januari 2021 waren deze bedrijven de hele maand dicht. De consumptie van diensten was in januari 2022 nog wel 5,8 procent lager dan in januari 2020.

Kleding en schoenen

Aan duurzame goederen besteedden consumenten 27,8 procent meer dan in januari 2021. Vooral aan kleding, schoenen, woninginrichtingsartikelen en elektrische apparatuur hebben ze meer uitgegeven. Van 19 december 2021 tot en met 14 januari 2022 waren de meeste niet-essentiële winkels dicht. Vanaf medio januari mochten de niet-essentiële winkels tot 17 uur open zijn. Daarmee waren de coronamaatregelen minder streng dan een jaar eerder, toen winkels de hele maand gesloten waren. Ook was er toen nog geen click & collect; in tegenstelling tot in januari 2021 was het in januari 2022 mogelijk producten online te bestellen en vervolgens op te halen in de winkel. In januari 2022 waren de bestedingen aan duurzame goederen 2,9 procent lager dan in januari 2020.