TOP

Consumenten besteden 11% meer online

De online consumentenbestedingen zijn in 2010 met 11 procent toegenomen naar ruim 8,2 miljard euro. Internetshoppers hebben het afgelopen jaar vaker bestellingen online geplaatst, maar zijn per order minder uit gaan geven.

De omzet van de online consumentenmarkt zit in de lift. Met name het afgelopen half jaar zagen webwinkeliers de opbrengsten in producten met 16 procent toenemen naar een totale omzet van 8,2 miljard euro. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010, een halfjaarlijks onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org.

Meer (kleine) bestellingen
Er zijn steeds meer consumenten die productaankopen via het wereld wijde web doen. In 2010 kwamen er 600.000 nieuwe online kopers bij en steeg het gemiddeld aantal bestellingen met twintig procent naar 7,4 orders per jaar. Gemiddeld gaf de online consument 890 euro uit in heel 2010. “We zien dat consumenten nu ook sneller kleine bestellingen plaatsen op internet met een lagere orderwaarde”, laat Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org via een persbericht weten. “Gewenning, gemak, flexibiliteit en snelheid spelen hierbij een rol.” Het gemiddeld besteed bedrag is het afgelopen jaar gedaald met 14 procent naar 119 euro per bestelling.

Groei neemt af
De groei van consumentenbestedingen online is het afgelopen jaar afgenomen. In 2009 steeg de omzet met 17 procent ten opzichte van 2008. De groei van 11 procent in 2010 is volgens Frank Sibbel, manager partner bij onderzoeksbureau Blauw Research, opvallend omdat de fysieke detailhandel in 2010 een krimp van 1,5 procent liet zien. Voor 2011 verwacht Thuiswinkel.org een groei van ruim 10 procent. De online consumentenbestedingen moeten dan boven de 9 miljard euro uitkomen.