TOP

‘Consument wil niet langer volle prijs betalen voor nieuwe schoenen’

Een nieuw paar schoenen voor de helft van de prijs, fijn toch? Voor de consument lijkt het eerder regel dan uitzondering om artikelen met korting aan te schaffen. Een driejarige studie onderschrijft dat klanten steeds minder vaak bereid zijn om de volle prijs voor mode en footwear te betalen.

Stunten met prijzen lijkt de nieuwe norm. Tegenwoordig is er op elk moment wel ergens een BTW-actie, mid season sale of magazijnverkoop bezig; het hele jaar door zijn items met korting te krijgen. De consument is gewend geraakt en kortingen en zou verpest zijn door de vrijwel voortdurende uitverkoop, is de teneur.


Schoenvisie vroeg retailers naar hun visie op de uitverkoop: “Soms vraag ik me af waar we met z’n allen mee bezig zijn.”


Een nieuwe studie bevestigt dat er een gat zit tussen de door de fabrikant vastgestelde verkoopprijs (MSRP, red.) en de prijs die consumenten willen betalen. Voor footwear geldt dat de klant slecht 74% van de retailprijs neer wil leggen.

Niet geaccepteerd

De onderzoeksbureaus Fung Global Retail & Technology en First Insight voerden een driejarige studie uit (januari 2013 – juni 2016, red.) onder 57.000 vrouwen in elf landen, waaronder Nederland, gericht op vrouwenkleding, – footwear en accessoires. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde prijzen van schoenen de afgelopen drie jaar zijn gestegen, maar ook dat dit niet geaccepteerd wordt door de consument. In 2013 waren de deelnemers nog bereid om 82% van het volle bedrag uit te geven, in 2016 was dit afgenomen tot 74%.

Consumentenbereidheid-1 credit First Insight

Sneakers & slippers

De studie maakt ook onderscheid tussen typen schoenen. De bereidheid om de volle prijs te betalen is bij sneakers en slippers het hoogst, en bij enkellaarsjes en sleehakken het laagst. Het bedrag dat consumenten voor een nieuwe sleehak of enkellaars willen betalen, nam in drie jaar tijd met respectievelijk 22% en 21% af.

Consumentenbereidheid-2 credit First Insight

Driekwart van de volle prijs

In totaal deden Fung Global Retail & Technology en First Insight onderzoek naar tien categorieën binnen de vrouwenmode: lounge- en sleepwear, swimwear, bottoms, lingerie, tops, jurken, outerwear, accessoires, footwear en workout apparel. Voor iedere categorie geldt dat de consument minder wil betalen dan de prijs waarvoor het artikel wordt aangeboden. Gemiddeld gaat het om 76% van de volle bedrag.

Bron: Fung & First Insight Womenswear rapport, oktober 2016